От началото на годината лизинговият сектор е загубил 575.4 млн. лв. от активите си, показват данните от отчетите на 67 компании в БНБ. Към края на септември 2009 г. общият им обем е 6.5 млрд. лв. Кризата удари и обемите на лизинговия пазар. Силен старт от началото на годината обаче отбелязаха необслужваните задължения по лизингови договори. Пак кризата доведе и до появата на нова тенденция на пазара - продажба на активи втора ръка. Като за финал на годината се оказа, че забавени бюджетни плащания към бизнеса затрудняват фирмите да обслужват редовно задълженията си към свои кредитори, включително и към лизингови компании.

Първият спад на новите договори за финансиране на лизинг беше отчетен през първото тримесечие на годината. Компаниите станаха по-взискателни и предпазливи - повишиха критериите си, увеличиха лихвите, а клиентите - и юридически, и физически лица, преминаха към въздържане, отлагаха инвестиционните си планове, изчаквайки развитието на процесите.

Първият голям скок на проблемните лизинги беше отбелязан през първото тримесечие на годината - те се увеличиха над пет пъти в сравнение с края на миналата година. Първоначалното влошаване на плащанията се сочеше като логично следствие от кризата и намаляване способността на компаниите да обслужват текущите си задължения. Като цяло най-сериозно е увеличението на просрочията в строителния сектор и свързаните с него браншове и в транспортния сектор.

При лизинговите плащания основно просрочията са от фирмените клиенти. При физическите лица делът на необслужваните се оценява на под 5% по данни на Българската асоциация за лизинг. Прогнозите на представители на лизинговия пазар са, че последното тримесечие на тази (предстои данните да бъдат публикувани) и първото на следващата година ще се достигне пикът на необслужваните лизинги. Т. нар. втора вълна при просрочията се очаква да бъде преодоляна до второто тримесечие на 2010 г.

Заради неплащането на погасителни вноски по лизингови договори компаниите започнаха да предлагат леки и товарни автомобили, машини, съоръжения и оборудване, иззети от клиенти. Цената им е от 10 до 30% по-ниска от първоначалната им стойност. Коментарите бяха, че въпреки неприятната ситуация, това няма да се отрази фатално върху бизнеса на лизинговите компании.

Допълнителен принос в затруднението на фирмите да обслужват редовно задълженията си имат и съкращенията на разходи на министерства и общини. Това се очерта като един от основните фактори за просрочията на фирми към лизингови компании. Така през третото тримесечие на 2009 г. бумът на необслужваните задължения по лизингови договори отбеляза втори скок за една година – увеличи се почти двойно спрямо предходното тримесечие.