Само 23 процента от потребителите смятат, че познават добре правата си, когато теглят кредит.

Това показва социологическо изследване на Флаш Евробарометър, данните от което бяха представени на кръгла маса, посветена на европейския ден на потребителя и добрите практики при потребителските кредити. Във форума участват представители на банкови и небанкови финансови институции.

Доверието на клиентите е предпоставка за успешно развитие на всеки бизнес проект, затова е добре да се обсъждат и споделят добрите практики с потребителите, каза в приветствието си към форума Илиана Иванова, депутат от Европейския парламент и член на Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите към ЕП.

Според Бгомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители" основно предизвикателство пред добрата комуникация между кредитодателите и техните клиенти е осигуряването на лесен достъп до общите договорни условия преди кандидатстване за кредит или друга финансова услуга.

Това е основна предпоставка за вземане на информирано решение, каза Николов. Той добави, че пречка за потребителите е заблуждаващата реклама.

Кирил Бъчваров, директор "Обслужване и удовлетвореност на клиентите" от УниКредит Банк посочи, че е важно не само да има информираност преди предоставянето на кредит, но така също и отговорно да се подхожда към жалби от страна на клиенти.

По новия закон до един месец трябва да се отговори на клиентско оплакване, а ние се стараем да отговорим до пет дни, каза той.

Теодор Маринов, съпредседател на Българска асоциация за лизинг, посочи, че лизинговите дружества ще бъдат най-засегнати от регламентирането в закона на срокове, в които потребителят има право да се откаже от сделка.

Приели сме етичен кодекс за прозрачност и качество на услугата, която лизинговите дружества предлагат, посочи той. Лизинговите договори с физически лица са под 15 процента от общия пазар, каза Маринов.

Увеличаването на лимита за потребителски кредит ще окаже ефект и върху сключването на сделки за лизинг, смята Маринов.

Когато клиентът е добре информиран за правата си, той спазва по-добре и задълженията си, заяви Валентин Гълъбов,  изпълнителен директор на Ти Би Ай Кредит и Ти Би Ай Лизинг.

Просрочия при кредитите се формират основно при клиенти, които не са имали финансова грамотност да прогнозират доходите си и изплащането на вноските, каза Мария Донева, мениджър на Кредит Груп. Тя подчерта ролята на финансовото косултиране преди теглене на кредит.