Една пета от приходите на българските банки през август т.г. са дошли от таксите, които те взимат за обслужване. Това показва статистиката на БНБ за август.

Към края на август печалбата на трезорите е стигнала 462 млн. лв., като само за месец се е увеличила с 61 милиона. Това се случва, въпреки че няма ръст на кредитите, а лошите заеми растат - само през август банките са отписали нови 116 млн. лева като несъбираеми. Както е известно, делът на просрочените и необслужвани задължения на фирми и граждани вече надмина 16%.

Трезорите "кърпят" положението с помощта на лихвите и допълнителните плащания, които събират за услугите си, става ясно от данните на БНБ. Нетният доход на банките от лихви само за август е 247 млн. лева, а приходите от такси и комисиони за месеца са 64 млн. лв. Това означава, че всеки пети лев, влизащ в касите на кредитните институции, идва именно от уж дребните суми, които ни удържат за трансакции, разглеждане на документи, обслужване на сметки, теглене от банкомати и др.

Вчера няколко граждански организации призоваха за бързо създаване на финансов омбудсман, който да помага на гражданите и бизнеса в споровете им с банките за непрозрачни, необосновано високи и растящи лихви, такси и комисиони и за уловките в договорите.

Не е нормално банките да събират такси за преводи към държавния бюджет, които са 2-3 три пъти по-високи от обичайните суми, трябва да е тъкмо обратното, коментира Богомил Николов от асоциация "Активни потребители".

Той посочи, че МВР взима 200 лв. за експресно издаване на задграничен паспорт, а банката прибира 20 лв., за да преведе сумата. Според Николов практиката с т.нар. изнесени банкови офиси, които се нанасят в сградите на съответните учреждения, е порочна. Той предлага се върнат касите в учрежденията, за да може хората да плащат и в брой. Или да се забрани на бюджетните ведомства да се договарят с банки, ако те искат за услугите си по-високи суми от обичайната им тарифа.

"Когато плащаме държавна такса или глоба, трябва да имаме избор как да платим - на каса в самата институция, с банков превод, с дебитна или кредитна карта, с държавни гербови марки. Сега на практика избор няма - задължават ни да плащаме такси, данъци и глоби само чрез банков превод, и то при завишени тарифи", поясни Николов.

Помирител

Потребителските организации за пореден път повдигнаха вчера въпроса за създаване на финансов омбудсман, който да разрешава споровете на гражданите и фирмите с банките. Те се оплакаха, че представители на БНБ са против, защото не било редно държавата да харчи пари за такъв пост по време на криза.

Според Любомир Христов, председател на Института на финансовите консултанти и бивш подуправител на БНБ, обаче това изобщо не е проблем - в централната банка работели към 1000 души, при положение че и 300 са достатъчни.

Христов отново призова за въвеждане на ясен ориентир за промяна на лихвите по кредитите. Сега банките у нас масово ползват "базисен лихвен процент", като всяка го формира по своя сложна и променяща се методика.