* допълнен вариант
Близо една четвърт от автомобилите в България се движат без задължителната застраховка „Гражданска отговорност”. Това може да доведе до санкция на страната ни от Европейската комисия. От Комисията за финансов надзор, МВР и застрахователният бранш коментират редица мерки срещу гражданската „безотговорност”.
Все по-малко автомобили у нас се движат със задължителната застраховка „Гражданска отговорност”. За това алармира пред Дарик заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Емил Атанасов: През последните месеци имаме намаляване на обхвата и той от около 80% през декември, когато запознахме с този въпрос Европейската комисия, съгласно последните данни – някъде около 76%. Като казвам последни данни, имам предвид миналата седмица.
Това означава, че 24% от автомобилите у нас се движат без задължителната полица. Председателят на асоциацията на застрахователите Орлин Пенев: Много сериозно намаление. Напълно съществува възможността да ни сложат граничен контрол. Ако сега излизаме в чужбина без да показваме застрахователните си полици, а само на база на това, че притежаваме български регистрационни номера, ако ни сложат граничен контрол, трябва да носим зелени карти. Попитан на какво според него се дължи този спад, той коментира: Първо има спад в продажбите на нови автомобили – на каква база е смятано към 31 декември. Ако е намалял броят на регистрираните автомобили, ОК, но ако се е запазил същият брой на регистрираните автомобили, това означава, че гражданите не сключват застраховка.
Според Емил Атанасов „освен финансовите проблеми, които срещат всички потребители на тази застраховка, може да се каже и че недостатъчната информираност и правилно разбиране на значението на гражданската отговорност на автомобилиста. Все още има български водачи на моторни превозни средства, които я възприемат по-скоро като данък. Те не осъзнават последиците в случаи на настъпване на застрахователно събитие и евентуално необходимост от изплащане на обезщетение, което може да достигне, както показват напоследък случаи от практиката, до стотици хиляди левове. Тоест, ако мога да се изразя така, спестява се сума от „Гражданска отговорност”, която е съпоставима с един-два резервоара бензин, а рисковете, които се носят, са несравнимо по-големи от това, което редица хора си представят”. Попитан преди да се стигне до ЕК и санкции от Брюксел дали може на местно ново да се направи нещо, имайки предвид, че едва ли застрахователите ще понижат цените, което от своя страна да увеличи механично обхвата, Атанасов коментира: Бих казал, че цените са достатъчно ниски. Особено в период на кампания се наблюдава спад, имам предвид основно декември-януари. Например ноември миналата година средната цена е била 192 лв., пък през декември пада на 158 лв., което при всички случи е неблагоприятна тенденция, имайки предвид това, че застраховката „Гражданска отговорност” на автомобилиста на практика е губеща. Но, прави се нещо, да. В момента активно действа работна група, тя е постоянно действаща, по въпросите на „Гражданска отговорност”. Там се опитваме заедно с други ведомства да разработим механизми, които да доведат до повишаване на обхвата. Става въпрос евентуално за подневни санкции, за по-сериозно следене от страна на компетентните органи на водачите на автомобили, които са без сключена застраховка, евентуално включване на камерите, които използват, за да могат да бъдат разпознавани и санкционирани. Но въпросът е доста сложен, касае и други институции. В момента сме направили запитване до Министерство на правосъдието доколко такива подневни такси няма да противоречат и на други нормативни актове и естествено това ще изиска промяна на законодателството.
Орлин Пенев: Според мен на всички, които липсват такива застраховки, трябва да бъдат сваляни номерата и като отидат да си ги вземат, да представят валидна застраховка за една година. Камерите могат да решат проблема дотолкова, доколкото ако снимките на тези водачи служат по някакъв начин за тяхното санкциониране. Ако тези снимки не служат за санкциониране, дали ще има камери или няма да има, си е все толкова. Според Пенев цените на „Гражданската застраховка” ще се покачват бавно. Той обаче не се нае с прогноза какъв ще бъде темпът на нарастване. В момента средната цена за автомобил до 1500 кубически метра е около 150 лева. Повечето застрахователни компании предлагат редица отстъпки и промоции, ако се сключи и полица „Каско”.
Сключената „Гражданска отговорност” може да отърве водачите на пътя от КАТ при леко произшествие. Това става чрез така наречените констативни протоколи. Те могат да се сключват при леки инциденти, при които няма пострадали. Застрахователите се разбират за щетите и съобщават в Пътна полиция за произшествието, но КАТ не идват на място, което означава по-малко разправии.
Сключването на задължителната полица е част от разходите за колата всяка година и най-вече от отговорността на шофьорите на пътя.