До 2014 година персоналът на БДЖ трябва да бъде намален с 2800 души, а този в НКЖИ с 2944 души. Това съобщиха изпълнителните директори на двете компании – Пенчо Попов и Милчо Ламбрев.

Те уточниха, че изискването на Световната банка за отпускане на кредит е да бъдат намалени разходите на дружествата за персонал с 30 на сто. Ръководствата на компаниите и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията са предложили на синдикатите социални пакети за преструктуриране.

През 2010 година са съкратени 1026 души от НКЖИ, поясни директорът на компанията Милчо Лабрев.

„Нашите планове до 2014 година са да освободим още 2944 души. По този начин ние ще отговорим на изискванията. Тази бройка ще е актуална единствено и само тогава, когато имаме налична модерна механизация. Защото по тези отсечки, върху които се прави рехабилитация и модернизация, драстично ще бъде намален експлоатационният персонал – хората, необходими за поддържането на железния път, които са най-много в момента и изпълняват тежка физическа работа“, каза Ламбрев.

Персоналът в БДЖ ще бъде намален на четири етапа, обясни Пенчо Попов. По думите му през 2011-а той ще намалее с 1000 души, през 2012-а - с още 1000 човека, през 2013-а – с 400 души, през 20140-а - с още 400 човека. „Става въпрос за оптимизация на персонала.

При пенсиониране на работници други ще се преквалифицират, за да поемат тяхната длъжност. Така или иначе, не може да се каже, че няма да има съкращения. За да се постигне тази цифра, със сигурност ще има съкращения“, категоричен бе Попов.

Изпълнителният директор на БДЖ съобщи още, че заради спрените международни влакове между България и Гърция, компанията губи около 1000 лева на влак.

Отговорът на железничарите

Движението на влаковете у нас може да бъде спряно до дни, вероятността до броени дни да бъде обявена стачкае голяма. Това съобщи за Дарик Петър Бунев от КНСБ.

По думите му, синдикатите са недоволни от намеренията на двете жп компании за драстични съкращения на персонала. Според Бунев представеният план за преструктуриране на железниците не решава проблемите в сектора, а дори ги задълбочава.

По информация на Бунев НКЖИ се готви да съкрати до 2016 година почти двойно повече персонал от обявените близо 3000 души.

„Трябваше до 15-ти да съгласуваме финансовите мерки и инвестиции, но след като нямаше никакъв отговор, те няма как да се договорят, да се знае какво ще влезе като инвестиции. Продължаваме да твърдим, че съкращенията са следствие на инвестициите, а не могат да ги предхождат, защото това застрашава сигурността“, каза синдикалистът.

Той допълни, че на 21 февруари железничарските синдикати ще направят среща в салона на централната жп гара в София от 11 часа и на нея ще бъде дадена коректна информация и по социалните пакети и по отношение на това, което синдикатите имат като информация за съкращения и там ще се решава. „По-скоро ще има стачка отколкото няма да има“, каза Бунев.