Преди четиринадесет години филмът на Джеймс Камерън "Титаник" разби боксофиса в Китай, както го направи почти навсякъде другаде по света. Неговото влияние беше особено шокиращо на пазар, който е в плен на консервативна, доминирана от държавата филмовата индустрия, пише The Economist.

 

"Аватар" имаше същия ефект отново през 2009 г, след повече от десетилетие на развитие. Сега филмовите бюрократи в Пекин имат шанс да постигнат нещо, което би било немислимо до неотдавна: съвместно производство с Камерън на продължението на "Аватар".

 

Камерън пристигна в Пекин в четвъртък за прожекцията на "Титаник 3D". Но по-важната част от посещението му е свързана с бизнес срещи, включително с представители на държавната China Film Group.

 

Той коментира, че приоритет на това пътуване е да проучи евентуална сделка за копродукция с китайска фирма за "Аватар 2" и "Аватар 3". Камерън подчерта, че ще трябва да получи предварителни гаранции, че филмите ще бъдат одобрени от цензурата в Китай. Ако това ключово условие бъде изпълнено, режисьорът ще се възползва от икономическите предимства, които ще даде евентуална съвместна продукция.

 

Всъщност за Камерън икономическото предимство едва ли е толкова важно. Той има достатъчно средства и подкрепа, за да финансира всеки от своите проекти. Но предимството определено е налице. "Аватар" донесе приходи от 200 милиона долара от китайския пазар. Но само 13-17% от постъпленията от вносни филми в азиатската страна се връщат в Холивуд. Това е много по-малко от обичайното. Дори след като през тази година беше договорено делът на средствата за американските компании да нарасне до 25%, той остава малък. За сравнение при копродукция 45% от приходите ще останат за компаниите производители, а 55% ще бъдат разпределени между кината и дистрибуторите.

 

Визитата на Камерън през тази седмица идва скоро след новината, че "Iron Man 3", с участието на Робърт Дауни-младши вероятно ще бъде китайска копродукция. Гравитационното притегляне на китайския пазар се засилва все повече.

 

Холивудските студиа, независими продуценти и режисьори редовно посещават Пекин в търсене на партньорства с китайски компании, за да финансират своите филми.

 

Тази година Китай ще надмине Япония и ще стане втория по големина пазар на филми в света, след САЩ. Приходите от заглавията в китайския боксофис достигнаха 13 млрд. юана ($ 2.06 милиарда) през 2011 г, регистрирайки ръст от 30% спрямо 2010 г, когато скочиха с 60% на годишна база.

 

Броят на филмовите екрани в страната се е удвоил през последните пет години до повече от 10 000 (и се очаква скоро да достигне 15 000), а новите екрани вече са 3D-съвместими.

 

В същото време американският пазар е в застой, като през миналата година приходите от него намаляха с 4%, до 10.2 млрд. долара.

 

Според Камерън, когато дойде време за "Аватар 3", в края на това десетилетие, Китай ще съперничи на САЩ за върха на пазара на филми.