България е по-голям износител, отколкото вносител на биохрани. Съществена държавна подкрепа за сектора обаче не се забелязва, още повече, че земеделските производители в бранша още не са получили субсидиите си за миналата година.

В същото време търсенето на биопродукти на местния пазар продължава да расте, без да усеща негативно влияние от финансовата криза. Спорадичните скандали в обществото, свързани с генно модифицирани или вредни съставки в храните, също са сред факторите, които подкрепят развитието на биосектора у нас. Спомагат обаче и големите търговски вериги, които са обособили био секции в магазините си.

Бизнесът с биохрани очевидно печели доверието и на банките, защото в условията на затегнато кредитиране една от първите компании в бранша Био България е била подпомогната да увеличи магазинната си мрежа с отпуснат нов заем. Това разкри управителят на компанията Любомир Ноков, който добави, че не само търговците, но и земеделските производители от сектор "Био" могат да се похвалят със стабилни приходи въпреки кризата.

От интервюто с Ноков, което бе излъчено в предаването ИконоМикс, ще научите кое прави биохраните по-скъпи от обикновените по магазините и защо според пионера в този бизнес у нас индустриалното земеделие е обречено.

В България все повече се говори и пише за биопродукти и биопроизводство. Това само мода ли е или наистина потреблението на такива продукти у нас трайно се увеличава?

Аз наскоро четох едно изказване на министър Найденов, който казва, че Био-то е мода и затова България няма да подкрепя това, тъй като не носи нищо на конкурентността на България. Моето мнение е точно обратното, че не е мода, а е нещо, което в цял сват се развива много силно и то от доста години вече. Има страни, в които биопродуктите заемат много голям дял в продажбите, като например Германия и Австрия. България не е някакво изключение, просто тук нещата се случват по бавно.

Истина ли е, че от България много изнасяме биопродукти?

Повече се изнася, отколкото се продава в България, да.

Рентабилно ли е да се занимаваш с такъв бизнес у нас?

Общо не мога да кажа, но за нас е рентабилно. Ние се занимаваме вече от доста време, от 2006 година. Първите две години бяха по-трудни, но след  това започнахме да си организираме така нещата, че да сме рентабилни. Като цяло секторът е много нов и като всяко ново нещо, първоначално хората ще минат през много трудности.

С какъв марж на печалбата се работи във Вашия сектор, приблизително?

Чудите се, защо са по-скъпи биопродуктите?

Да и това.

По-скъпи са първо защото мащабът е по-малък. Всъщност в България са по-скъпи по няколко причини, които са различни от Германия, например. В България производство на конвенционални продукти е с много ниско качество, тъй като всички имат много силно напрежение върху цената и всички свалят цената, но с много компромиси откъм качеството. Затова биопродуктите са по-скъпи. Ето, ние произвеждаме кисело мляко, което се прави само от мляко. Реално не можем да сравняваме такъв продукт, с едно кисело мляко, което се прави само от сухо мляко. В същото време в Германия много от конвенционалните продукти са истински, не са изцяло имитации. В България пазарът е ориентиран към ниските цени и това е приоритет за производителите.

А с какви маржове на печалбата работите?

За различните продукти, различно. В малък магазин работим с марж към 25%.

Кои са най-търсените продукти? Кое най-лесно продавате? 

Тез, които са под наше производство. Ние имаме собствена марка, която е за традиционни български неща, примерно кисело мляко, сирене и това определено са ни най-добре продаваните продукти. В магазина топ 5 продуктите са на тази марка.

Кризата вече е далеч по-осезаема у нас, отколкото преди една година. Има ли промяна в търсенето на биопродукти?

От 2006 година досега, през 2009 година се усети най-силен интерес към биопродуктите и тази година той продължава, не усещаме отлив.

А налага ли се да сваляте цените?

Това което се получава е, че като има повече интерес, има повече вносители и малко по-големи мащаби. И така някои цени могат да паднат, защото конкуренцията се увеличава, както и мащабът.

Споменахте конкуренция, повечето производители и търговци на биопродукти приемат, това което правят за своя мисия. Това е каузата да наложите един по-здравословен и природо съобразен начин на живот и досега действахте малко като секта, в добрия смисъл на думата. Формира ли се вече конкуренция и на нашия пазар, в икономически смисъл?

Все още са много малко участниците в сектора, той е добре фрагментиран и няма такава конкуренция засега. Все пак това започва да се променя. Има повече био магазини, което е добре. Все повече вериги започват да предлагат биопродукти и вече почти няма някой, който да не е направил био секция.

Вие миналата година отворихте един магазин, въпреки, че е криза …

Ние не усещаме спад в продажбите в магазините в момента. Миналата година напротив, имахме увеличение.

Дискусиите, свързани с ГМО, дали подсилиха по някакъв начин продажбите?

Миналата година имаше също подобна история. Имам предвид с фалшивите сирена. Тогава това по някакъв начин се отрази. Но като цяло при нас от началото на миналата година досега тенденцията е положителна, така че не мога да преценя кое на коя кампания се дължи.

С колко са се увеличили продажбите за 2009 година спрямо 2008 година на киселото мляко, например?

Мисля, че двойно някъде са се увеличили продажбите за една година при киселото мляко. На другият ни бестселър продукт сиренето, резултатът е също долу - горе такъв.  

Имате ли наблюдение какви хора купуват биопродукти в България?

Ние скоро правихме точно такова проучване и тогава установихме, че потребителите не може да се определят нито по възраст, нито по доходи. Единственото общо нещо е, че са образовани хора.

Лесно ли успявате да намерите инвестиции, ако искате да разработите нещо ново? Отпускат ли банките кредити?

Миналата година получихме допълнителен кредит за новите магазини. Започнахме да работим и със факторинг, защото един от проблемите ни беше, че супермаркетите започнаха много да ни бавят плащанията и имаме трудност със събирането на парите от магазините. Най-голямата инвестиция при нас е от момента, в който се произведе стоката до момента, в който си получим парите.

Има ли нелоялна конкуренция във вашия бранш? Преди две години имаше скандал със злоупотреби с марката биопродукт, има ли все още такива случаи?

Има все още, но стават все по-малко. Това е въпрос на държавен контрол. Има две агенции, едната се занимава със животинските продукти, другата с останалите. И тези, които се занимават с животинските продукти изпратиха едно писмо до всички, че това е нещо, което ще следят, което даде ефект. Вече почти няма животински продукт, който да не отговаря на изискванията.

Докато другата агенция не е изпратила такова писмо и там по-често се срещат такива нарушения.

Аз не съм чула за земеделски производител, който произвежда био продукция да се радва на печалби ...

Фермерите, с които ние работим за мляко, при тях цената си остана същата, каквато беше преди срива на цените миналата година. Тогава имаше един срив на млякото. Така че не вярвам те да ви кажат нещо негативно. По-скоро проблемът при тях е, че разчитат и на субсидии. Миналата година беше изплатена субсидията на конвенционалните производители, докато на био производителите им я забавиха и все още тази субсидия за тях не е платена.

Кой мислите, че ще победи – ГМО или био продуктите? Защото няма място за тези две групи, няма как те да съществуват за дълго време паралелно.

В момента цената на хранителните продукти не отразява икономическата истина за тях. Това, че един индустриален земеделец използва една земя в продължение на 20 години, след което си тръгва и тя е вече неизползваема и замърсена с пестициди, той през тези години е успявал да дава една по-ниска цена, но това е временно. За мен индустриалното земеделие е някаква мода, която няма как да продължи дългосрочно и аз по-скоро вярвам, че био - то ще победи. Просто другото е станало прекалено монокулутрно и интензивно. В момента, в който икономическата система започне да отчита тези  загуби на почва, които не са частни блага, тогава би трябвало цените да са толкова високи, че никой да не може да си позволи индустриално производство.

Вие интересувате ли се от фондови борси?

Да.

Кои пазари следите?

Най-много американския.

А защо не нашия? Какво може да Ви привлече да инвестирате на нашата борса или пък да направите Вашата компания публична?

Може би основният проблем е, че нямам доверие.