Ръст на бюджетните разходи за научноизстледователска и развойна дейност отчитат от националната статистика в обобщената справка за 2009 година.

Сумата на тези разходи възлиза за 230.4 млн. лв., което е повече от предходната година с 8.5%. Делът им от брутния вътрешен продукт също нараства - от 0.32% през 2008 г. на 0.35% през
2009 година.

От предоставената таблица става ясно, че най-голямо е увеличението при Развитие на транспорта, телекомуникациите и друга инфраструктура, където от 1% разходите са скочили на 3.1%.

В анализа си за иновациите през периода 2006 -2008 година, публикуван също днес, НСИ отчита, че близо една четвърт от българските предприятия (23.9%) са осъществили иновационна дейност през периода 2006 - 2008 година.

Тези предприятия са реализирали на пазара нови или значително усъвършенствани продукти, внедрили са нови или значително подобрени
процеси в предприятието или са осъществявали иновационни дейности, насочени към въвеждане на продуктови или процесови иновации.

През наблюдавания период 14.6% от предприятията са реализирали на пазара нови или значително усъвършенствани стоки или услуги. През 2008 г. 30.2% от общия оборот се пада на тези продуктови иновации.

Относителният дял на оборота от новите не само за предприятията, а и за пазара продукти, съставлява 7.8% от общия оборот. Общо 6.2% от предприятията са реализирали тези нови или значително усъвършенствани продукти на пазара. Нови или значително усъвършенствани процеси са въведени в 14.6% от предприятията.

Тези процесови иновации включват нови или значително усъвършенствани методи за
производство на стоки или услуги, методи на снабдяване, доставка или разпространение, както и нови или значително усъвършенствани спомагателни дейности.
 
Само 9.5% от всички иновативни предприятия са получили публично финансиране в подкрепа на своята иновационна дейност.

Всяко седмо предприятие е осъществило организационни иновации (15.2%), а маркетингови иновации - всяко десето предприятие (10.5%). Поне един от тези два вида иновации са въвели 18.4% от всички предприятия.

Включването на организационните и маркетингови иновации като равностойни на продуктовите и процесовите иновации (според последните промени в стандартната методология) води до увеличаване дела на иновативните предприятия през 2008 г. на 30.8%.

* Източник: НСИ