Застрахователят и председател на Гаранционния фонд Борислав Михайлов спечели приза за цялостен принос в застраховането през 2010 година. Номинацията на експерта бе аплодирана възторжено от гилдията, която се събра вчера в хотел Кемпински в столицата на церемония, организирана от Висшето училище по застраховане и финанси, Асоциацията на българските застрахователи, Българска асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване и Фондация "Проф. д-р Велеслав Гаврийски".

Пред DarikFinance.bg, който бе сред медийните партньори на събитието, Михайлов съобщи, че голяма част от застрахователите са вече готови да заработят с електронни полици. През последния месец е било постигнато увеличение с 5% до 75% на обхвата в застраховането на автомобилистите, а очакванията за представянето на индустрията през тази година са свързани с постигането на минимален ръст.

Поздравления за отличието! Как приемате една такава тежка награда, присъдена за цялостен принос и дали поводът да я получите е очаквания старт на революционната информационна система, която ще свързва застрахователите с полицията?

Аз благодаря за оценката на колегите. Може би този приз е за всички тези години работа и за всички онези неща, които са минали през живота ми.

В застраховането съм от 1 януари 1983 година, което прави почти 30 години. Започнах като обикновен юрисконсулт в ДЗИ. Постепенно стигнах до главен изпълнителен директор на компанията, след което бях в Интерамерикан председател на Съвета на директорите в продължение на 6 - 7 години. От самото създаване на Гаранционния фонд съм негов член на Управителния съвет, а последните вече 6 - 7 години близо съм и изпълнителен директор и председател на Управителния съвет.

През очите на човек, който помни прехода от държавното към частното застраховане и след това прехода към европейските норми как изглежда сектора сега? Все още млад и тепърва посягащ към високите технологии?

Действително последните години са доста динамични, макар че и преди това се случваха много неща. През 89-та възникнаха първите частни структури, които разбиха монопола на ДЗИ и Булстрад. Те започнаха да се развиват, да предлагат по-конкурентни условия, което пък накара мастодонтите да се замислят и също да променят поведението си.

През последните 6 - 7 години след приемането ни в Европейския съюз, тъй като законодателството ни трябваше да се синхронизира, бе свършена много работа от множество хора, които стоят зад кадър и които свършиха наистина много, за да вкарат българската икономическа действителност в релсите на европейската.

Дори и след всичко това има още много да се прави. Вие сама откроихте електронната система, която очакваме да тръгне това лято. В момента тече тестовият й период.

Какво показват тестовете до тук? Имат ли готовност застрахователите да ползват системата на електронната полица, за да може тя наистина да съдържа необходимите данни в реално време?

Резултатите до тук показват, че една голяма част от компаниите са вече доста напред. Другите са в процес на догонване, но така или иначе системата ще тръгне. Разбира се ще има проблеми, които ще се отстраняват в движение. Не може без тях.

Имат ли основание застрахователите да се чувстват ненужно притискани от регулаторните институции, които в края на миналата година наложиха допълнителни изисквания за заделяните резерви, които пък натовариха собствениците на тези дружества?

Вижте, резерви трябва да има, защото например когато едно дружество изпадне в несъстоятелност, в крайна сметка ще бъдат засегнати потребителите. Ние не трябва да се успокояваме, че има Гаранционен фонд, напротив. Мерките на регулатора трябва да бъдат такива, че да не се достига до него. Така че мисля, че нещата се развиват в правилната посока.

И все пак това се отрази на резултатите на компаниите, които се видяха през първото тримесечие. Очакванията са, че второто тримесечие ще бъде още по-показателно ...

Застраховането се развива добре. Да, има един спад така или иначе в обхвата, което в Гаранционния фонд пряко ни вълнува защото сме зависими от него. Но през последния месец се предприеха действия съвместно с Комисията за финансов надзор и полицаите на пътя.

За по-малко от месец обхвата се вдигна с 5% и стана от 70% на 75%, тъй че има какво още да се прави. Надяваме се, че новите промени, които ще стартират през лятото, ще доведат до увеличаване на обхвата на застраховката за автомобилистите, а също и че ще се премахне възможността за антидатиране на полици, което е голям бич за компаниите. Дай Боже да бъде прието и предложението за плащане накуп на Гражданската отговорност.

Срещу това последното има контратеза - че за шофьорите ще бъде голямо натоварване да извадят тези пари наведнъж...

Това е малко популистко звучащо, защото все пак това е застраховка, която е зъдалъжителна и не става въпрос за чак толкова много пари, които човек да не може да плати. Още повече, че ако не караш колата, имаш възможност да я спреш от движение.

Който има кола, трябва да си плаща всички такси и застраховки, които вървят с вещта. Не може само облагите да се ползват. Трябва да се носят и задълженията.

Тази застраховка има социален ефект и е практика в цял свят. Не може обществото да плаща защото някой се е проявил като хитрец.

Да, но България има един ангажимент пред Европа за обхват на застраховката Гражданска отговорност, който все още не е успяла да постигне, а с изискването за плащане накуп има реална опасност процентът на застрахованите още да падне ...

Разсроченото плащане беше порочна практика, защото мнозина си правят застраховката като извинителна бележка на пътя. Когато бъдат спрени от полицая, той вижда, че има полица, платена е едната вноска, но следващата обикновено шофьорът забравя или не иска да я плати и така се получава, че Гаранционния фонд понася отговорността. А фондът събира парите от всички добросъвестни водачи на пътя които си плащат задължителната застраховка.

Имайки предвид колко важна в структурата на застраховането е тази застраховка, може ле да очакваме, че годината ще бъде поредната трудна за бранша?

Да, много трудна ще бъде годината, но аз мисля, че ще имаме един минимален ръст в пазарния дял. Поне няма да е минус.