Истински бум в онлайн пазаруването на дрехи втора ръка отчитат търговците в секъндхендовете. На ден в интернет пространството се появяват най-малко по един или два сайта за втора ръка дрехи, показа репортерска проверка на “Монитор”.

Тези, които още не са нав­лезли в дигиталния свят, а разчитат само на “традиционните” магазини, дори започват да се притесняват от сериозната конкуренция в лицето на интернет секъндхендовете.

Все повече хора предпочитат дрехата да дойде сама пред вратата им пред това да обикалят с часове по магазините, обясни Мария К., която от четири години върти такъв магазин, а отскоро се е заела и с онлайн бизнеса. Това важи най-вече за живеещите в провинцията, където много трудно се намират запазени и маркови дрехи втора ръка, поясни тя.

Сайтовете за втора употреба най-често са с имена като “дрешка”, “парцалка” и други. Дрехите, които се предлагат в тези сайтове, са снимани на манекени, така че всеки може да види как стои тоалетът и да прецени дали е за него. 

Както при традиционното онлайн пазаруване, и тези интернет секъндхендове предлагат опция за връщане на парите, ако се окаже, че дрехата не ви стане или не ви хареса или пък ако откриете дефекти, които не са били описани. Това е нормално, тъй като и за онлайн магазините действат законовите правила за защита на потребителите.

Цената на доставката в повечето случаи е за сметка на клиента, но не е повече от 5 лв. За големи покупки – над 50 лева например, някои сайтове предлагат безплатна доставка.

Много често в тези сайтове се предлагат и чисто нови дрехи, с което целят да привлекат млади клиенти. Разбира се, основният стимул за клиентите на такива магазини са в пъти по-ниските цени. Ако едни дънки на скъпа марка в мола струват 100 лв., то в секъндхенда те могат да се намерят за 10 лв.

Ако търсите обувки втора ръка или бельо, в онлайн магазина няма да можете да ги откриете. По принцип такива артикули не би следвало да се продават и в обикновените магазини. При­чината е забрана от санитарните власти. В действителност обаче те се предлагат масово по магазините, които не са онлайн.

Друга тенденция на пазара на секъндхенд дрехите е, че в годините на кризата се обособиха магазини за “бедни” и “богати”. Вторите се появяват на централните улици в градовете, често редом с марковите магазини. На външен вид не се различават особено от един нормален магазин, често се рекламират като аутлети. Всичко това се прави, за да се привлекат по-млади и по-заможни купувачи.

Освен че им излиза няколко десетки пъти по-евтино, хората предпочитат да пазаруват втора ръка и заради големите промоции. Те тръгват от 25% и стигат до 70 на сто. Редовните клиенти надушват отдалече, когато има ново зареждане, и всички модни шедьоври свършват моментално, коментират купувачи.