България играе възлова роля в плановете на китайския концерн Great Wall - до 3 месеца в Ловеч ще се появи първата китайска кола, произведена в ЕС. През България концернът иска да си проправи пътя към Европа, пише ФАЦ.

 

"През февруари откриваме фабриката си в България", казва Ванг Шихуи, директор по маркетинга на автомобилния концерн Great Wall Motors. От Ловеч, където ще се сглобяват произведните в Китай авточасти, концернът възнамерява да изнася най-напред за Румъния и Турция, пише германският всекидневник "Франкфуртер алгемайне цайтунг", цитиран от Deutsche Welle.

Плановете предвиждат през първата година да бъдат продадени 8 000 автомобила. От Източна Европа китайците възнамеряват да се насочат на север. "През 2015-та година искаме да излезем на пазара в Швеция и Норвегия, а след това и във Великобритания", казва Ванг Шихуи. Германия ще бъде последната страна, към която ще се насочат колите на Great Wall. Причината: силната конкуренция и високите изисквания във Федералната република. "Ние обаче искаме да стъпим на германския пазар и колкото по-бързо, толкова по-добре", заявява самоуверено маркетинговият директор на Great Wall.

Досегашните опити на китайски автомобилостроители да продават в Германия удрят на камък. Китайският партньор на BMW се провали напълно на изпитанията за издържливост и защита на пътниците при катастрофа - тест, на който се подлагат всички нови модели в Германия. Сега обаче времената са други. "Поучихме се от грешките си", казва Ванг Шихуи и обещава, че фирмата му ще изпълни всички изисквания на Европейския съюз, свързани със сигурността и екологията. Котираният на борсата концерн вече изнася автомобили в 100 държави, най-вече в Русия, Австралия, Чили и Южна Африка.

А как гледат германските автомобилни концерни на китайските амбиции за завладяване на ЕС през България? Шефовете на "Даймлер" и "Порше" Дитер Цетче и Матиас Мюлер са на мнението, че китайските автомобилни фирми биха могли в скоро време да станат конкурентноспособни на международния пазар. "Това е в интерес и на Германия", казва шефът на китайското представителство на BMW Кристоф Щарк. Така и Китай ще бъде принуден да отвори автомобилните си пазари за Европа. За момента вносът на автомобили от чужбина в Китай се облага с твърде високи мита.

"Китайците избират най-напред Източна Европа, за да се придвижат постепенно чрез вътрешния пазар към по-трудните за тях държави и това е много хитра идея", коментира германският всекидневник "Франкфуртур алгемайне цайтунг". Евтиният китайски производител би могъл да спечели и от евентуална криза в конюнктурата на ЕС.

Дали тези негови амбиции биха навредили на европейците? Точно обратното: колкото по-голяма конкуренция, толкова по-добре, а и така Китай ще се отвори още повече за фирмите от Европа. Навремето производителите на автомобили от Япония и Южна Корея бяха обект на насмешки, преди да се превърнат в обект на респект.

Те допринесоха както за намаляването на цените, така и за увеличаването на разнообразието в производството и за повишаването на качеството. Китайските производители на автомобили са все още далеч от това, но времето работи в тяхна полза, коментира германският всекидневник "Франкфуртер алгемайне цайтунг".