Провалът на цифровизацията става все по-очевиден. След като преди седмици бТВ поиска да свали две от програмите си от безплатния цифров ефир по финансови причини, сега "Фърст Диджитъл", собственик на мултиплекса, който излъчва каналите на БНТ, предлага да бъде спасен чрез национализация.

В писмо становище до Органа по цифровизацията към Министерството на съобщенията компанията лансира идеята да продаде мултиплекса на държавната БНТ, разкри вестник "Капитал". Тъй като е всеизвестно, че БНТ се издържа от данъкоплатците и няма излишни милиони, очевидно очакването е бюджетът да финансира изкупуването.

От "Фърст Диджитъл" се оплакват, че таксите, които събират от обществената телевизия, дори не покриват разходите им. Другият мултиплекс оператор - "НУРТС Диджитъл", лансира вариант собствениците на телевизии да бъдат поканени да станат акционери в мултиплексите.

Обсъждането на идеите за спасяване на цифровия ефир трябваше да стане на заседание на Органа по цифровизацията на 15 май, но то не се състоя поради отсъствия на важни членове. Вчера от ресорното министерство обявиха, че все още няма насрочено ново заседание.

Същевременно вече на няколко заседания Съветът за електронни медии обсъжда финансовия тупик в цифровизацията и все повече членове на СЕМ говорят за пълна смяна на модела. 

В съвета се чудят и как да отговорят на искането на бТВ да се откаже от лицензите си за "бТВ Лейди 1+" и "Ринг ТВ 1+", които сега се излъчват заедно с основния канал на бТВ по мултиплекса, опериран от "НУРТС". 

Опасенията са от ефект на доминото, т.е., че ще последват и други заявки за оттегляне. Мултиплексите се издържат от таксите, които телевизиите им плащат, а интересът на телевизиите е да имат много зрители и съответно много реклами.

Бедите идват оттам, че държавата закъсня, претупа и опорочи процеса на цифровизация. Въпреки че бяха прахосани десетки милиони за рекламно-разяснителна кампания и за безплатни декодери за бедните, работещите мултиплекси предават само 18 програми вместо планираните над 30, което обяснява и ниския зрителски интерес - едва 14% от българското население разчитат на безплатния ефир. При такава слаба аудитория и рекламите са малко, и сметките на мултиплексите и на телевизиите за приходите и разходите просто не излизат.

Заради чуденето на СЕМ, което по принцип се приема за мълчалив отказ, ръководството на "бТВ медия груп" се оплака във Върховния административен съд. Жалбата пред ВАС може би ще бъде оттеглена, защото днес Съветът за е-медии има насрочено заседание и в дневния му ред е включено и заявлението на бТВ за отказ от двете програми.