До края на годината в България ще започне производството на автомобили с марката Great Wall. И сега по улиците могат да се видят такива автомобили, но те са внос от Китай. Първият изцяло сглобен у нас автомобил ще излезе от завода край Ловеч до два месеца, като по този начин страната ни за пети път ще опита да се утвърди като подходяща за развитието на автомобилната индустрия.

Проектът по построяването на завода е съвместен между Литекс моторс и китайците от Great Wall. Той стартира през 2009 година, когато българската компания получи сертификат за инвеститор клас "А", а чуждестранните партньори съзряха възможност да стъпят на европейския пазар.

Всичко върви по план, похвали се Кирил Георгиев, мениджър в Литекс моторс, който бе гост на предаването ИконоМикс по Дарик радио.

На какъв етап е строителството на завода за производство на автомобили край Ловеч? 

Заводът вече е построен. Наскоро приключи монтажа на поточните линии, като в момента ни предстои тестване на оборудването, което отнема технологично време. Предстои скоро да започне пробното производство на автомобили и до края на годината планираме да стартираме производството и да имаме първия произведен от Литекс моторс автомобил.

Могат ли вече да се купуват такива автомобили в България?

Да, като ние официално стартирахме това на 26 септември, когато взехме участие на пловдивското изложение.

Какъв е интересът до момента? Колко коли продадохте до сега?

Интересът е доста голям. От началото на годината реално имахме реализирани над 60 автомобила, а след участието ни на Пловдивския панаир, имаме над 150 заявки.

Какво привлича клиентите към тази нова марка автомобили?

Привлича ги най-доброто съотношение цена/качество на пазара и ниво на оборудване, както и удължената гаранция от 5 години, която предлага производителя.

Дали го има и сантиментът, че това са коли произведени в България?

Да, хората гледат на този проект много положително.

А има ли много скептици, които се съмняват, че нещо китайско може да бъде качествено?

Има най-различни мнения, но нашите наблюдения са, че мнозинството от хората гледат положително и на автомобилите, и на проекта. Китай изпревари Япония по развитие и се очаква скоро да надмине и САЩ, така че в Китай се прави абсолютно всичко.

Чий пазарен дял ще се опитате да вземете, налагайки нова марка автомобили в България?

Като навлизаща марка не можем да открои конкретно кои са нашите конкуренти, но такива ще са всички автомобили в сегментите, в които ние ще предлагаме нашите модели. Така че нашата цел е до няколко години да се превърнем в лидери в сегментите си, а защо не и лидер на пазара. Трябва да заемем и мястото си на национален производител на автомобили.

Само в България ли се произвеждат тези автомобили?

Фабриката на Литекс моторс в България ще произвежда за българския пазар и за цяла Европа, включително и за Европейския съюз.

Къде по света се карат такива коли?

Партньорите ни от Great Wall оперират в над 100 държави по света и са лидери на пазари като Австралия, Чили, Южна Африка.

Разкажете ни повече за партньорите ви от Китай!

Това е първата частна автомобилна компания, която е листната на борсата в Китай. Те са може би най-високотехнологичната частна компания в Китай, която оперира и на най-големия пазар на автомобили в Китай. За миналата година там са продадени над 18 млн автомобила.

Също така Great Wall е единствената частна автомобилна компания, която има одобрение на продуктите си за Eвропа. Тоест всички нейни продукти отговарят на изискванията за сигурност, нива на емисии, оборудване и така нататък. 

Колко време ви отне да стигнете до тук и вече да тествате поточната линия на завода край Ловеч?

Реално през есента на 2009 година Литекс моторс и Great Wall подписват споразумение за сътрудничество, като на база на това споразумение Литекс стартира изграждането на нов модерен завод.

Вие ли търсихте китайските партьнори или те намериха вас?

По-скоро двустранно протекоха нещата. Намери се формулата за успешно сътрудничество, което се надяваме да продължи и занапред.

Имаха ли китайците някакви съображения, стъпвайки тук? Как избраха България, а не Румъния, например? 

България ги привлече като част от Европейския съюз. Така тя им дава достъп до един от най-големите пазари на автомобили. От друга страна има добри условия за инвеститори от клас "А", какъвто статут Литекс моторс има от 2009 година. Освен това оцениха, че има качествена работна ръка и като цяло източноевропейският регион има силен потенциал за развити, било то в автомобилостроенето, било то в другите съпътстващи индустрии, което смятаме, че тепърва ще се развива и показва пред цяла Европа.

А финансирането на проекта само между двата партньора ли е или има и участи на банкови институции?

Това, което мога да кажа е, че инвестицията е предимно на Литекс моторс. От нашите партньори ползваме ноу-хау, техника, инсталации, но основната инвестиция е на собствениците на Литекс.

Заводът е разположен извън град Ловеч, нали така?

Заводът се намира в село Баховица, което се намира на 6 -  8 км. от Ловеч.

Как е инфраструктурата до там? Ще ви трябва ли магистрала?

Към момента е добре, но с развитието на проекта предполагам, ще се правят допълнителни неща в тази посока.

Колко човека работят по проекта към момента?

Към момента са ангажирани около 200 души в завода. Капацитетът му е да произвежда 50 хил. автомобила годишно, тоест, когато той бъде достигнат, ще имаме максимална заетост за 2 хил. души.

Ще споделя с вас личното си впечатление за автомобилите. Най-важният въпрос е колко скъпа е поддръжката им, когато се наложи смяна на масло и филтри.

Поддръжката на автомобилите, която ще предлагаме, е най-ниската като цена на пазара.

Добре, но за среден клас кола, няма да назовавам марки, ако трябва да смениш всички филтри, 500 лв. не ти мърдат ...

Аз също няма да назова конкретна марка, но цената на поддръжката на нашите автомобили ще бъде по-ниска от тази на производителя, който предлага автомобили в най-ниския ценови сегмент.