Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, за липсата на газ при таксиметровите коли пред DarikFinance.bg.
Колко таксита се движат към момента като процент? Има ли коли, които не се движат заради липсата на метан?
Постарахме се по спешност да установим точната картина на това, което се случва в частта, как се е променило съотношението по проценти на автомобилите със съответния тип горива, на което работят. Данните не са изненадващи.
Коментарът по цените на природния газ започна от ранната пролет на миналата година, когато вече съотношението между него и пропан-бутана се изравни, като дори метанът стана малко по-скъп като себестойност при използването на автомобилите.
Дизелът изобщо не го разглеждаме, защото стана прекомерно скъп, цената отиде близо до 2.70 лв. за литър.
Сега в началото на годината с настъпването на газовата криза съотношението е следното. В страната пропорциите между видовете горива в бензиновите автомобили е 51% за автомобилите с метан, като те са концентрирани в големите градове, а останалите са на пропан-бутан. В София картината е малко по-различна, като 57% от колите са на метан.
На бензин ли са минали всичките коли с метанови уредби?
Въпросът дали ще спрат просто не стои. Защото над 90% от тези автомобили са на лизинг. Те се експлоатират вече между 1 и 3 години. При тях продължават да стоят задължения по лизинги, кредити и т.н. Затова категорично хората, които ползваха автомобили с метанови уредби няма как да преустановят работа, защото това означава, те да спрат да обслужват и кредитите си.
Питам не случайно, защото шофьорите се оплакват, че при употребата на метан или на пропан-бутан се получават повреди в инжекторната система?
Един от неочакваните ефекти на дългата употреба само и единствено на алтернативното гориво, в голям процент от колите – над 50 на сто, е че имат сериозни проблеми с възстановяването на работа на бензин. Настъпили са сериозни нарушения в работата на инжекционните системи като проблемите са най-различни. И това се оказва сериозният проблем.
Те ще могат ли да минат на бензин, защото вие казахте 50% от колите имат подобни проблеми?
Разбира се, че могат да ползват бензин, но преди това ще трябва да се справят с всички тези проблеми. В немалка част говорим за суми от порядъка от 500 до над 1000 лв. И това се явява големият проблем, защото голяма част от водачите не разполагат с тези средства в момента. Особено след празниците. Малко хора могат да извадят 1000 лв. за да възстановят бензиновата система. Това е основният проблем. Като цяло обаче остава другият – а именно калкулацията за себестойността на горивото при изминаването на разстоянието.
Най-евтино е с пропан-бутан, заради ниската му цена. Движението на автомобила с него струва 9 ст./км., следва метанът с около 11.5 ст./км. и с бензин 17-18 ст./км. Подчертавам, че това са данни, които експертите представят по методика, валидна при движението на колата по права отсечка, без да се отчита трафик и метеорологичната обстановка.
Колко време, ако всичко е наред с колите, таксиметровите шофьори ще могат да издържат на бензин?
Тук също искам да поясня, за да не останат потребителите с грешно впечатление. Защото веднага идва коментар, на превозна цена от 60 или 70 ст. какво от това, че вместо на 11 ст. на метан, колата ще мине на 18 ст. на бензин. Това не е точно така. Защото в себестойността при превоза, ако включим всички други разходи, застраховки, данъци, такси, осигуровки и поддръжката на автомобила, то маржът на печалбата сега е не повече от 10 ст. на километър. Преминавайки метановите коли на бензин, сам разбирате, че говорим за 40% увеличение в частта на разходите за горивата. Простата сметка показва, че дори да няма никакъв проблем за автомобила да мине на бензин, то финансовият резултат при съответната смяна клони към нула.
При формирането на единната цена на услугата, за която и да било компания винаги е имало компромис между себестойностите на различните видове горива, които се ползват от автомобилите. За някои шофьори определената от превозвача тарифа е давала печалба примерно 9-12 ст. за пропан-бутана, както е сега. При метана печалбата е 7-8 ст., има и едни 5 до 6% от автомобилите, които работят само на бензин, но това са малолитражни коли с обем до 1000 кубически сантиметра и там с нищо не се мотивира инсталирането на газова уредба, при разход, който рядко надхвърля 7 л/100 км.
В момента се забелязва силна тенденция на връщането на дизеловите автомобили на пазара, които отпаднаха през пролетта и лятото на миналата година. При сегашната ситуация се забелязва, че всички автомобили, които бяха замразени тогава са се върнали на пазара и това компенсира състоянието на предлагането на услугата.
Каква е там себестойността?
Последния разчет по същия показател е стотинка или стотинка и половина под цената на бензина. Но при сегашните цени.
Най-важният въпрос обаче за потребителите е дали ще има корекция на цените и при какви условия?
При всички случаи очакваме скорошна реакция от големите компании, защото именно в големите компании е най-голям процентът на автомобилите на метановите уредби. Нашата прогноза е за около 8 ст./км към превозната цена, т.е. това е необходимата цифра за да се запазят съотношенията и пропорциите.
Но това ще се отнася и за колите на пропан-бутан?
Това е цена, която е необходима за фирмите, където огромният парк е метанов, за да заработят на бензин.
Ако все пак до края на седмицата нещата се оправят?
Всичко е относително. Това е чисто математическата обработка на данните. Дали въобще ще се стигне до решение за вдигане на цените, моето мнение е над 50% в посока „Да”. Дали ще е в този размер това ще го преценят мениджърските екипи на компаниите.
Ще Ви задам въпроса по друг начин - колко време могат да издържат такситата на бензин без да вдигат цените?
До края на седмицата няма никакъв проблем, ще го преглътнат. Но ако това продължи и през следващата седмица, в рамките до края на месеца вече ще има интервенция на пазара.
Коментари
0