С осем години изостава от графика проектът Дунав мост 2, който предвижда някога да свърже Видин и Калафат – предаде днес Financial Times. Вместо да се движи по бързата писта на европейските проекти, както се предвиждаше в началото, вторият ни мост над Дунав тъпче на едно място. Наскоро крайният срок за откриването му за пореден път беше отложен, този път с 18 месеца за края на 2012 г.

 

Същевременно цената за строителството скочи с почти 50% над първоначално предвидените суми и достигна 300 млн. евро. Забавянето и оскъпяването на проекта показват как замислените с най-добри намерения проекти, финансирани от структурните фондове на ЕС, могат да се осуетят от противоположни интереси и бюрокрация.

 

Видин и околните села са вторият най-беден регион на Европа и понасят допълнителни загуби заради забавянето на проекта – твърди кметът на Видин Румен Видов за FT. Над 25% от населението на видинския край през последните 10 години са емигрирали в Испания, Италия и Гърция. „Сигурни сме, че чуждите инвеститори ще се установят тук, когато завършим моста“ - казва Видов. „Но ако проектът беше готов навреме, по-малко хора щяха да си тръгнат“.


Според автора на
FT, дори щом мостът бъде завършен, няма да има по-съществено стопанско развитие, докато тесният 200 – километров път между София и Видин не бъде приведен в съответствие с европейските магистрални стандарти. Само че за целта са нужни 1.2 млрд. евро, осигуряването на които се губи в следващите години.

 

Европейско финансиране за пътя София - Видин е достъпно за България само след 2014 г., когато ще бъдат разпределени следващите средства от структурните фондове. Министър Росен Плевнелиев коментира: това беше първият проект в България, който се финансираше от ЕС, но е много близо до това да се превърне в „бял слон“.

 

Първоначалният бюджет беше определен на 225 млн. евро, 70% от които се финансираха от Европейската инвестиционна банка, от ЕС и от германската банка за развитие KfW. Фондовете бяха предоставени през ИПСА, предприсъединителният пакет за България.

 

Николай Василев, министърът който отговаряше за строежа на Дунав мост 2 в периода 2003 – 2005 г., коментира: дизайнът на моста се оказа първият препъни камък. Предвиждаше се мостът да се превърне в ключова връзка за трафика север – юг в Европа: в европейски транспортен коридор, който е ускори трафика от Балтийско до Егейско море.

 

Само че Европейската комисия първоначално вижда моста с по една лента за движение във всяка посока. Не се предвижда жп линия. България успява да убеди Брюксел и мостът да се състои от четири ленти за движение и жп линия, но този процес е отнел три години.

 

През 2007 г. имаше международен търг за строител, спечелен от испанската компания FCC Construcción. Но тъй като разрешенията за строежа се бавеха и до последно се правеше инженерна промяна за заздравяване конструкцията на моста, строителството стартира чак две години по-късно.

 

Сега прожектори осветяват работата на нощните смени, които щъкат из мъглата, стелеща се около колоните от стоманобетон, които някой ден ще се превърнат в мост, свързващ двата бряга на реката – видял е журналистът на британския вестник. „Работим 24 часа в денонощието, преди да паднат студовете и бъдем принудени отново да спрем строителството“ - коментира испанският проектен мениджър Алберто Вергара.

 

Извън материала на Financial Times, известно е, че по времето на Римската империя южният и северният бряг на река Дунав по нашите земи са били свързани с осем моста.