"Битката" за връщането на блокираните във фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ) пари на държавните енергийни дружества у нас изглежда е обречена. 

В момента само те са затънали с десетки милиони левове въпреки влошеното си финансово състояние. Вчера енергийният министър Теменужка Петкова обяви, че ще направи всичко, което позволява законът, за да се върнат част от парите. По думите й обаче вероятността това да се случи е минимална.

Неотдавна и финансовият министър Владислав Горанов заяви в интервю за "Капитал", че е малко вероятно синдиците да успеят да съберат повече от една трета от вземанията на трезора.

В момента само "Топлофикация-София", която се води общинско дружество, има блокирани около 80 млн. лв., заради които преди време бе уволнен шефът й Стоян Цветанов. 

Според списък на вземанията на кредиторите на КТБ, публикуван преди седмици, всички дружества под шапката на държавния "Български енергиен холдинг" (БЕХ), както и самият холдинг, имат сериозни средства в КТБ. Газовият оператор "Булгартрансгаз" има да взема 60.33 млн. лв, "Мини Марица-изток" има да получава 18 млн., а НЕК - 15 млн. лева.

"Безспорно блокираните средства ще се отразят негативно на енергетиката. Финансовите проблеми са сред най-големите трудности в този сектор", коментира Теменужка Петкова вчера при посещение във Велико Търново. Тя отчете, че само дефицитът в НЕК е 3.7 млрд. лв., като 2.3 млрд. лв. от тях са резултат от проектите АЕЦ "Белене" и Цанков камък. 

"Останалата част от дефицита е в резултат на регулаторната политика - НЕК изкупува енергията на високи цени и продава по-евтино. Няма такъв търговски субект, който да може да съществува при такава ситуация", каза министърът на енергетиката.

Петкова отчете и докъде са стигнали проверките на ЕРП-тата за зимния период, които започнаха преди седмица. Сега се проверяват "кризисни обекти", които са създали проблеми през изминалата зима. 

"Ще видим отстранени ли са стари стълбове, амортизирани съоръжения, какви са наличностите в складовете на ЕРП-тата, дали има достатъчно резервни материали като кабели, стълбове и табла. Правим преглед на автомобилния парк, за да видим до колко устойчиви могат да бъдат транспортните средства за тежките зимни условия, следим и адекватни ли са екипите за евентуална кризисна ситуация", обясни министърът. 

Резултатите от проверките ще станат ясни в края на септември, когато ще бъде изготвен доклад. Той ще покаже кои са рисковите области и какви мерки трябва да се предприемат, за да не се повтори ситуацията от миналата зима, когато хиляди българи останаха за дълго време на тъмно и студено заради обилния снеговалеж.