Международният консорциум, натоварен с огромната по обем работа за разширяването на Панамския канал, заплаши да спре работата по проекта. Панамските власти определиха исканията за още 1.6 милиарда долара като "безотговорни". През Панамския канал преминават 5% от световната търговия по море. 

Спорът заплашва гладкото протичане на проекта, достоен да бъде наречен фараонски, който в крайна сметка може да "разтърси международната морска индустрия", според президента на Панама Рикардо Мартинели, съобщава БГНЕС.

Испанският строителен гигант Sacyr, който оглавява консорциума за разширяване на канала, съобщи в четвъртък, че "ще предприеме спиране на работата", ако службата за управление на канала не плати в следващите три седмици 1,6 милиарда щатски долара, за да покрие "допълнителните разходи", които са се появили на огромния обект. 

Изправен пред тези заплахи, панамският президент обяви в четвъртък, че заминава на посещение в Испания и Италия, за да призове правителствата на двете страни да окажат натиск за продължаване на работата. 

Консорциумът, който включва и италианската фирма Impregilo, както белгийската Jan de Nul и панамската Constructora Urbana, се позова на многобройни допълнителни разходи над първоначалната цена на проекта от 3.2 млрд. долара. Общата стойност на строителството се очаква да достигне 5.2 милиарда долара. 

Разширяването трябва да доведе до възможността между двата океана да преминават кораби, превозващи до 12 000 контейнера, като утрои сегашното натоварване. 

Завършването на работата първоначално бе насрочено за октомври 2014 г., за да съвпадне със стогодишнината на канала. То бе отложено до 2015 г., след като възникнаха разногласия между страните по договора за качеството на използвания бетон. Изпълнителят се съгласи да го промени, но поиска изплащане на компенсация от 573 милиона щатски долара. 

Заплахата от спиране на проекта не бе приета добре на пазарите в четвъртък. Акциите на Sacyr потънаха с над 18% по време на откриването на търговията, а преди края на сесията в Мадрид бяха надолу с 8.95%. 

Разширяването на Панамския канал е от огромна важност за глобалната търговия, тъй като ще съкрати пътя между Европа и Азия на големите модерни контейнеровози с хиляди километри, сваляйки значително транспортните разходи.