Бизнесът и правителството отново ще обсъдят възможностите за подобряване на икономиката ни. След като на 100-тния ден от началото на кабинета, премиерът и почти всички министри с икономически ресори участваха в бизнес форум, днес ще бъде открита още една конференция на тази тема. Този път организатор на събитието е Българският икономически форум с медийното партньорство на Дарик. То ще премине под надслов „България 2009–2013 г. – икономически визии за европейско развитие”. Пред Дарик председателят на Българския икономически форум Георги Табаков заяви, че България има реален шанс да има по-добър инвестиционен климат от съседните страни. Ето какво още каза Табаков:

Това, което е важно за икономиката на страната, е да влязат свежи ресурси, а един от най-добрите начини е в момента процедурно, колкото се може по-бързо да се усвояват европейските фондове. Виждаме, че има много добър напредък в политическото размразяване на еврофондовете, във връзките, които осъществява българското правителство с Брюксел. На средно ниво администрацията има много какво да свърши. Най-вероятно може би трябвало да се планират и част от процедурите, защото в момента е изключително трудно да се отчитат проектите. Има и недостиг на административен капацитет, за съжаление. Има и може би някакъв страх от вземане на решения по средните нива на администрацията, така че мисля, че правителството тук трябва да предприеме още по-смели мерки.

Често се казва, че в България има възможност за усвояване на еврофондове, но бизнесът няма ресурс да напише добрите проекти.

Аз не съм съгласен с това твърдение, защото бизнесът дава доста пари на специализирани консултантски фирми, които са както външни, така вече има и доста български, които имат натрупан опит.

Инфраструктурата и транспортът са едни от болните теми от 20 години насам.

Поради тази причина е и редовна тема на Българския икономически форум. България, ако иска да има добър инвестиционен климат, трябва да се случи това, което заяви българското правителство – всичките магистрали или поне огромната част от тях до края на мандата на правителството или поне да бъдат пред завършване в края на мандата.

Според Вас българският бизнес има ли ресурс да участва в изпълнението на тези магистрали като подизпълнители или дори главни изпълнители?

Българският строителен бранш има капацитета да осъществи тези проекти, още повече че в момента българският строителен бранш има освободен капацитет, който е свързан с нелекото им положение заради кризата. Има освободен капацитет от жилищното строителство, от сградното строителство и този капацитет може да бъде впрегнат и да бъде използван в строителството на инфраструктура.

Това ли е начинът пряко правителството да подпомогне българския бизнес с проекти, в строителството на пътища най-вече.

Дали ще го наречем пряко или косвено, това е един от начините, разбира се. Другото, което вече е моя теза, е, че сега е моментът, може би малко след пика на кризата или в пика да започнем да мислим за това какво се случва в българската икономика след кризата. Ние неслучайно сме нарекли форума „България 2009-2013-а – икономически визии за европейско развитие”, защото искаме да погледнем до края на мандата на правителството. Със сигурност кризата така или иначе в рамките на година-година и половина ще приключи. Важно е България в този момент да бъде с по-добър инвестиционен климат отколкото преките ни конкуренти от Централна и Източна Европа.

Имаме ли реалния шанс това да се случи?

Разбира се, аз мисля, че имаме реалния шанс това да се случи. Българската работна сила остава на ниво, остава също така и сравнително конкурентна от гледна точка на заплащане. България се намира в центъра на Балканите, ако бъдат осъществени тези инфраструктурни проекти, ние и физически ще бъдем свързани с много бързи транспортни връзки с останалите страни, така че България може да изиграе успешно тази карта, а именно доброто си географско положение.