Завръщането на акциите на General Motors на борсата само по себе си е събитие с историческо значение за корпоративна Америка. Историята се превърна в приказка с щастлив край: отдавна подготвяното IPO стана второто най-голямо на пазара на САЩ въобще и ще освободи компанията от правителствения контрол.

Днес GM продава 478 милиона акции по цена 33 долара всяка, което се равнява на 15.8 млрд. долара. Ако опциите за презаписване бъдат употребени, сумата от продажбата на обикновени акции може да достигне 18.2 млрд. долара. Акциите ще са на борсата още от днес и ще имат тикер GM в САЩ и GMM в Канада.

Освен това ще бъдат продадени привилегировани акции на стойност още 4.35 млрд. долара. По този начин компанията ще получи между 20.1 и 23.1 млрд. долара. По стойност на реализираните обикновени акции тя конкурира – макар и да отстъпва – на IPO на кредитния оператор Visa, събрал 19.65 млрд. долара през 2008 г.

Но ако се сумират обикновените и привилегированите акции, GM има изгледи да постави световен рекорд, изпреварвайки дори Agricultural Bank of China, получила от пазара 22.1 млрд. долара по-рано тази година.

Коментаторите на MarketWatch отчитат: търсенето на тези акции е много голямо, като надвишава предлагането близо шест пъти.

Интересното е, че събраните от инвеститорите пари в това IPO отиват директно в сегашните собственици, тоест правителството на САЩ и профсъюза на автомобилните работници.

Специално правителството продава 358 млн. акции, от което ще получи 11.8 млрд. долара, а делът на държавата в автомобилния гигант ще падне под 37%. Ако се развие позитивният сценарий, държавният дял може да спадне до 33.3% срещу събрани 13.6 млрд. долара.

Балансът обаче остава противоречив. Правителството дотук инвестира почти 50 млрд. долара, за да спаси GM. Със сумата от IPO и вече извършените плащания, възстановени са до 23 млрд. долара. Остава една трета от компанията – но ако оставащите акции бъдат продадени по цена 33 долара за лот, правителството пак ще загуби.  

Екипът на Тимъти Гайтнър се съгласи да изчака шест месеца, преди да продаде останалия си дял. Възможно ли е цената на GM дотогава рязко да се повиши, така че данъкоплатците да останат с впечатлението, че от тяхно име е сключена добра сделка?

Така или иначе, GM за САЩ е повече от поредната компания. Тя е основана през 1908 г. като холдингова компания за марката Buick. Скоро се присъединяват Oldsmobile, Chevrolet, Cadillac. През 1919 г. в компанията е обособен финансов и лизингов отдел, изпреварвайки конкуренцията в тази услуга с половин век.

През 1926 г. GM изпреварва Ford и става най-голяма компания на Америка. През 1936 г. във времето на Голямата депресия тук е първата седяща стачка. В периода 1942 – 1945 г. производствените линии работят за нуждите на военната индустрия.

Около 1973 GM преживя трудности около първата криза на петрола. С отново евтиното гориво, през 1990-те GM даде тон на модата на големите SUV, като междувременно купи Hummer. До 2000 г. компанията беше водеща в света – но скоро след това започнаха да се трупат милиардни загуби. По време на Голямата рецесия продажбите на компанията паднаха с 40%. Време е за поредния възход.  Според редица експерти, този път той ще бъде свързан с лидерското място на новия пазар на електромобили.