Десетки спорни мерки за решаването на проблемите на гражданите с "Топлофикация -София" предложиха вчера абонати на общинското дружество. Те се срещнаха с омбудсмана Мая Манолова на първата "отворена приемна".

Цветанка Илиева, която бе сред недоволните абонати на дружеството, предложи фирмите за дялово разпределение да бъдат поставени под опеката на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). "За тях трябва да се предвиди лицензионен режим със съответните задължения", разясни идеята си тя. 

Част от гражданите я подкрепиха, а други поискаха "Топлофикация - София" да удостоверява с документ, когато даден абонат е изплатил дължимите суми. "И аз, и сестра ми не плащахме известно време, но после се издължихме. Въпреки това само след няколко месеца дружеството ни потърси пак за същите пари, които ние вече бяхме платили", заяви възрастна жена. Друг абонат - Пенка Маркова, се оплака от високите сметки за сградна инсталация, въпреки че не ползва парно.

Никой от участниците в срещата, продължила няколко часа, не си тръгна удовлетворен от нея. Омбудсманът Мая Манолова обеща идната седмица да коментира предложенията с всички страни - с общината, "Топлофикация - София", КЕВР, депутати.

Това бе първият опит за дебат по една от най-проблемните теми за столичани - централното отопление. Над 200 души, повечето от които възрастни хора, решиха да потърсят справедливост в изчисляването на сметките за отопление и ясни фактури. Други се оплакаха, че общинското дружество ги съди, без да има основание за това.

Залата за обсъждането се оказа малка, а хората изнервени. Част от тях успяха още в началото на срещата да се скарат помежду си, а други си тръгнаха с крясъци "геноцид" в първия половин час. Срещата започна с бурни ръкопляскания в подкрепа на инициативата. Почти веднага след това последваха оплаквания, че гражданите са изключени от вземането на решения - като участие в законодателни промени и при определянето на цените на парното, тока и водата.

Омбудсманът Мая Манолова откри дискусията с кратък отчет - за последните четири месеца получените жалби по проблема "парно" са 302. По-голямата част от тях са за начисляването на такса за сградна инсталация, за високите сметки за отопление и за съдебните дела за неплатени сметки. 

"Нямам излизане на улицата, без някой да ме спре с проблем заради "Топлофикация - София", коментира Манолова. Тя припомни, че е изготвила искане до Върховния касационен съд, който да излезе с тълкувателно решение за приложимостта на такса "сградна инсталация". До съда стигна и т.нар. "такса юрисконсулт", която топлофикациите начисляват, когато водят дела срещу свои длъжници. Сериозен проблем са и неясните сметки. 

"Ако в тази зала има човек, който си разбира сметката за парно, ще получи награда от омбудсмана", обяви Мая Манолова.