Днес в София отваря врати първият магазин от шведската верига за мебели ИКЕА. Компанията, която присъства в 39 държави и има 324 магазина влезе в България с много шум, агресивна реклама и предизвика силни очаквания.

 

Магазинът на ИКЕА в София, който започна да се строи през миналата година, разполага с над 30 хил. кв.м площ, 25 хил. кв.м от която е търговска. Обектът се намира на Околовръстния път на София и има над 1200 паркоместа.

 

Камиони вече доставиха каталозите на компанията до почти всяко домакинство в София. В медиите се завъртя рекламна кампания, акцентираща върху високото качество и ниските цени на продуктите.


ИКЕА не е Лидл

 

И скандалите не закъсняха. Цените в каталога на ИКЕА са максимални и са валидни за една година до август 2012 г, уточниха от дружеството.

 

Причината за това уточнение е, че сравнение със стойността на мебелите на компанията с тези в други страни показа, че в България цените са по-високи.

 

С оглед на качеството на продуктите този факт едва ли представлява проблем. Но в случая своята роля изиграха и обществените нагласи.

 

През последните няколко месеца българските потребители се сблъскаха с феномен, нов за родната действителност - реални намаления, постоянни промоции и ниски цени. Този феномен е следствие от силната конкуренция между големите супермаркети, които стъпиха в страната, но най-вече на идването на Лидл.

 

Агресивните маркетингови стратегии на най-голямата германска верига за продажби на дребно промениха изцяло българския пазар. В супермаркетите не само има ежедневни, а в някои случаи и ежечасни промоции. От там може да се купи почти всичко и то на изгодни цени. В хранителните магазини вече се продават дори лаптопи.

 

Това което не можете да си купите от супермаркетите са мебели. Рекламната кампания на ИКЕА обаче накара потребителите, а и бизнеса да очакват подобно развитие и в мебелния сектор.

 

Родните компании на пазара побързаха да свалят цените още преди шведската верига с гръцки франчайз да стъпи в България. Само през август мебелите поевтиняха с 1.4%.

 

Качеството не е безплатно

 

Но каталозите на веригата за сега разсеяха притесненията на конкуренцията и донесоха известно разочарование на потребителите, които мечтаеха за високо качество на много ниски цени.

 

Качеството на продуктите на ИКЕА е безспорно, но цените са в най-добрия случаи конкурентни на тези в останалите магазини в страната. ИКЕА не е Лидл в мебелния сектор и няма да бъде. В някои страни като Унгария мебелите на шведската компания се водят за луксозна покупка.

 

В България цените на ИКЕА са около или малко над средните за Европа, но от франчайз компанията Фурлис планират необичайната за шведската компания практика да използват промоции, за да се утвърдят на пазара.

 

Накрая всички печелят

 

Представлява ли ИКЕА заплаха за другите магазини на мебелния пазар? От компанията сами заявиха, че целят 10% дял от продажбите на мебели в страната. Но това няма да стане изведнъж. Както при навлизането на всеки нов голям играч конкуренцията ще се засили. Едва ли обаче ще има силно понижение на цените.

 

Българската мебелна индустрия се движи преди всичко от износа, като въпреки кризата на пазара на имоти през юли беше отчетен ръст на производството с 13.5% на годишна база. Заетите в сектора са 21 936 души.

 

В зависимост как реши да развива маркетинговата си политика ИКЕА може да създаде още работни места или да окаже натиск върху българското производство на мебели, с внос от Китай например, но този натиск ще е ограничен.

 

Магазинът на ИКЕА не води със себе си революция на мебелния пазар. Но потребителите ще спечелят от по-голямата конкуренция. А и производителите може да бъдат облагодетелствани, ако от Фурлис решат да дадат поръчки на български компании за мебели.