Вестник Дневник

"Потребителски кредит ще се връща предсрочно без глоба"

Клиентите на банките ще погасяват предсрочно потребителските си заеми без наказателна такса, когато лихвата към кредита е плаваща. Това облекчение ще залегне в новия закон за потребителския кредит, който се подготвя в централната банка. Промените ще отразят европейската директива. Според нея банките ще могат да налагат такса за предсрочно погасяване само когато лихвеният процент на потребителския заем е фиксиран.

На българския пазар в момента почти всички лихви са плаващи, като обичайно включват базов процент плюс надбавка. Новите правила ще важат за заемите, сключени след влизането на закона в сила. Според сроковете в директивата страните - членки на ЕС, трябва да започнат да прилагат разпоредбите й най-късно през май 2010 г.

Финансисти коментираха пред "Дневник", че не очакват промяна в поведението на потребителите, защото предсрочното погасяване на кредитите е цикличен процес, прави се, когато конкуренцията между банките е голяма, лихвите са ниски и рефинансирането е изгодно. Според тях едва ли в следващите няколко години ще се наблюдава подобно стечение на обстоятелствата. Освен това клиентите обикновено ползват рефинансиране, за да погасят предсрочно заем, за което също се плащат такси и комисиони.

"Санкции заплашват "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" заради транзитните такси"

Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да санкционира "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" за нарушение на лицензите при събиране и разпределение на таксите, които плаща "Газпром" за преноса на руски газ през България. Това предлага работната група за проверка в двете дружества от Министерството на икономиката и енергетиката.Проверката бе назначена от министъра Петър Димитров, след като изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Ангел Семерджиев сезира прокуратурата и поиска тя да провери не се ли нарушава енергийният закон с договора между търговеца "Булгаргаз" и преносната компания. Той предвижда транзитните такси да се събират от търговеца вместо от преносното предприятие, каквито са изискванията на газовата директива, и двете дружества да си поделят таксите. Става дума годишно за 150-200 млн. лв., като над половината остават в търговеца.

"Фич": България трупа негативи заради външния дълг и инфлацията"

Увеличаващият се брутен външен дълг (частен и държавен - бел. ред.) на България, дефицитът по текущата сметка и високата инфлация са най-големите проблеми пред икономиката. Това заяви в свой анализ международната рейтингова агенция "Фич" в петък. Компанията остави без промяна рейтингите на България за дългосрочни кредити в левове и чужда валута, но предупреди, че перспективата по тях остава негативна и това може да я принуди да понижи оценките си за България.

"Негативната перспектива и по двата рейтинга показва тревогата ни от големия дефицит по текущата сметка на България, който вече гони 22% от БВП на страната", коментира експертът на "Фич" Андрю Колкухоун. Според него този факт е предпоставка за "твърдо приземяване", въпреки че макроикономическата дисциплина на България е много добра. "Размерът на брутния външен дълг, достигнал 105% от БВП миналата година, става обезпокоително голям, дори в сравнение с този на страните, с които България дели идентични рейтинги", заяви още Колкухоун.

Вестник Пари

"Застрахователите пак единни"

Цената на полицата Гражданска отговорност отново обедини сектора - започва плавно повишение между 20 и 40% до края на годината. Този път обаче никой не определя минимални цени. За първите три месеца само три компании са на печалба от полицата Гражданска отговорност. Въпреки това секторът остава напълно стабилен и няма основания за притеснения, уверява зам. председателят на КФН Ралица Агайн. Основни причини за загубите са големите обезщетения, които компаниите са принудени да изплащат. Все повече се увеличават инцидентите с българи извън страната, което допълнително увеличава разходите. От началото на годината имаме над 600 обезщетения към страни от ЕС , допълва Данчо Данчев, изпълнителен директор на ЗАД Виктория и заместник председател на АБЗ.

Вестник 24 часа

"Реалният курс е 1 лев = 1.30 евро"

Българският лев е подценен с 33% спрямо американския долар, става ясно ако се съпоставят цените на сандвича "Биг Мак" у нас и в САЩ. Сравнението е известно като индекса "Биг Мак", въведен от списание Economist през 1986 година. Той сравнява цената на една и съща стока в различните страни. В идеалния случай, ако валутните курсове са равновесни, би трябвало навсякъде цените на един "Биг Мак" да са еднакви. Ето защо условно се смята, че ако сандвичът е по-евтин, то курсът на местната валута е подценен, а ако е по-скъп - е надценен.

"70% ръст на влоговете над 50 000 лв."

44 609 българи са скътали в банка суми над 50 000 лв., става ясно от статистиката на БНБ. Година по-рано големите вложителите бяха 27 307. Увеличението е с 63%. Реално богатите са още повече, но БНБ няма данни за влогове на един човек в различни банки. Със 70% са скочили депозитите над 50 хил. лв., а 98 нашенци са успели да вземат кредит над 1 млн.лв.

Вестник Труд

"Строят мол за 53 млн. евро в Стара загора"

Старозагорската фирма Строител ВД спечели търга за изграждане на търговско - развлекателния център "Галерия" в Стара Загора. Компанията се пребори с други 8 фирми, между които иавстрийският гигант Щрабаг. В момента старозагорци кандидатстват и за строежа на други два мола от веригата в Бургас и Русе.

Вестник Сега

"Схема "пести" ДДС при покупка на нов автомобил"

Схема на ръба на закона, която пести ДДС при покупка на нова кола, все по-масово се прилага в България. Проблемът е известен на държавните органи, но сериозни мерки срещу това не се вземат.
Много от големите вносители на нови автомобили предлагат на фирмените си клиенти да преустроят возилото, за да може впоследствие купувачът да си възстанови платения при покупката ДДС. По закон само за някои фирмени автомобили не се плаща ДДС - коли с две седалки от типа "1+1", известни като "баничарки", или със седем или повече седалки от типа "6+1".

Идеята е, че само такива возила биха могли да превозват стока или пътници като вид търговска дейност. Таксата за преустройване на автомобили, т. е. махане на задните седалки или добавяне на нови, е около 700 лв. Като лекотоварни се прекрояват дори и най-малокалибрени коли - например моделът "Пиканто" на "КИА Моторс" се трансформира във формат "1+1" срещу 715 лв. Тойотите "Ярис", "Аурис", "Айго" също стават подходящи за возене на стоки срещу сумата от 600-700 лв., обясниха от фирмата вносител. Преоборудването на "Опел Корса" излиза 705 лв., обясниха от "София ауто".

Тази дейност на вносителите е напълно законна. След трансформацията автомобилът се регистрира в КАТ на името на фирма, чиято дейност е свързана с транспортиране, и след проверка от НАП дружеството получава данъчния кредит. Така, ако автомобилът струва 60 000 лв., срещу 700 лв. купувачът си спестява 12 000 лв. от ДДС.

Вестник Стандарт

"Рушат етажи, за да спасят от събаряне имоти по морето"
 
Хотелиери бутат високите етажи от хотелите си по морето и бараки на плажа. Причината е, че някои от постройките не са узаконени и може да бъдат съборени принудително от държавата. В случай че строителните надзорници установят несъответствия между одобрения план за изграждане и издигнатия хотел, те подписват заповед за премахване не само на непредвидените части, но и на цялата сграда. Затова инвеститорите предпочитат да поправят нередностите, вместо да рискуват цялата си инвестиция. Това обясни шефът на Дирекцията за национален строителен контрол Иван Симидчиев.

Някои от вложителите обаче са по-склонни да изберат друга тактика. Заради дългите юридически процедури те предпочитат да обжалват протоколите на надзора в съда и така печелят поне 2-3 г. до бутането.