Труд
Търгове за “Тракия” до 10 септември
Тръжните документи за строителството на последните три лота от магистрала “Тракия” вече са подадени в Агенцията по обществени поръчки, съобщи пресцентърът на Национална агенция “Пътна инфраструктура” (НАПИ). Според пътния шеф Янко Янков имало готовност до една-две седмици документацията да бъде предоставена и на консултантите от програма “Джаспърс” на ЕС. “Най-късно до 10 септември НАПИ ще бъде готова да обяви старта на тръжните процедури по трите лота на автомагистрала “Тракия”, заявил Янков, цитиран от неговия пресцентър. Общо 116 км трябва да бъдат завършени от магистралата между София и Бургас. За трите лота бе сключен концесионен договор от царското правителство, но впоследствие португалските концесионери се отказаха. След това бяха проведени търгове за строителство, като се планираше то да бъде финансирано от държавния бюджет. Заради сигнал до Брюксел, че чуждестранните участници са дискриминирани в процедурите, те бяха прекратени. Новите търгове ще се правят под надзор от ЕС, тъй като финансирането ще дойде от Оперативна програма “Транспорт”.
Стандарт
Уволнения и ревизии в енергийните фирми
Уволнения и ревизии започнаха в енергийните фирми. След разкритията за далавери на в. "Стандарт" Българският енергиен хординг освободи директора на "Мини Марица-изток" Иван Марков. Причините са "сериозни злоупотреби и нарушения на финансовата дисциплина, липса на контрол при планиране и изразходване на финансови средства на дружеството, както и липса на контрол при провеждане и финализиране на процедури за обществени поръчки", се казва в съобщението на холдинга. Там пише, че констатациите са след доклад и одит в мините, поръчан преди два месеца. Освен Марков е уволнен и другият директор на дружеството - Гочо Христов, като и двамата шефове не са освободени от отговорност. Както "Стандарт" писа преди два дни, Марков е на път да задмине и Вальо Топлото по източване на държавното дружество. Шефът на мините е сключил куп неизгодни сделки за милиони левове. Само разликата между пазарните цени и договорените от ръководството били над 2 млн. лв. Данните се съдържат в папка с документи, по която вече работят ДАНС и прокуратурата.
Печалбата на "Мини Марица-изток" ЕАД е силно занижена, се посочва сред мотивите на енергийните шефове за уволнението на Марков. Спешно за член на Съвета на директорите на компанията е избран Тодор Тодоров, който в момента заема поста финансов директор на ТЕЦ "Марица-изток 2" ЕАД.
БЕХ започва и спешен одит в Националната електрическа компания. Целта е да се намерят причините за недобрите финансови резултати на дружеството. Комисията, която ще бъде назначена, трябва да приключи одита в срок до 31 август 2009 г. и да представи доклад с анализ на състоянието на НЕК и предложения за оптимизиране на разходите на дружеството.
Труд
Станишев подписва днес за “Набуко”
Сегашният премиер Сергей Станишев ще подпише днес в Анкара споразумение за европейския газопровод “Набуко”. Преди дни той получи съгласието на приемника си Бойко Борисов да представя страната ни при сключването на междуправителствения договор за транзит на газ от Каспийския регион през Турция, България, Румъния, Унгария до Австрия. Надеждите са тръбопроводът да намали зависимостта на Европа от руския природен газ. Той ще е с дължина 3300 кв. м и се очаква да пренася около 31 млрд. куб. м синьо гориво. Изграждането на “Набуко” се оценява на 7,9 млрд. евро и се предвижда да влезе в действие през 2014 г. Проектът е конкурентен на руския “Южен поток”, разработен от газовия гигант “Газпром” и италианската компания “Ени” с идеята да свързва Русия със Западна Европа през България и Черно море. Турция се надява да събира между 50 и 60% от приходите от такси, или над 400-450 млн. евро годишно, съобщи вчера Анадолската агенция. Според турския в. “Ватан” обаче, който цитира тамошния министър на енергетиката Танер Йълдъз, приходите ще са около 4,2 млрд. евро за година, тъй като 2000 км от газопровода са на турска територия. Очакванията са да бъдат разкрити 5000 работни места. След преговори между Анкара и ЕК Турция се отказа от искането си да заделя 15% от дебита на газопровода. Но пък получи гаранция за големи дивиденти. Представителите на всички страни, през които ще минава трасето, днес ще сложат подпис под споразумението в присъствието на турския премиер Реджеп Ердоган.
Дневник
Индустрията затвърди негативното си развитие
Световната икономическа криза продължава да влияе крайно негативно на индустриалното производство в България, което се свива драстично и през май. На месечна база (спрямо април) то е отбелязало спад от 1.0%, докато спрямо май миналата година понижението е с 22.1%. Това показват данните на Националния статистически институт, които бяха оповестени в петък. Те затвърждават и тенденцията през тази година индустрията да произвежда с около една пета по-малко, отколкото през съответните месеци на миналата. Въпреки това спадът бележи леко ускорение вече трети пореден месец. Самият индекс на индустриалното производство обаче се оценява на 93.3 пункта (при база 2005 г. = 100). Съизмерен с миналите години, той е бил по-нисък през януари 2007 г., но в първия месец на годината винаги има сериозно свиване. Сравнение само с петия месец на предходните години показва, че индустрията е била на толкова ниско ниво преди 4 години. Най-сериозно засегнати продължават да са химическата промишленост, чиято продукция е двойно по-малка спрямо миналия май, производството на електроника, облекла, текстилната промишленост и металургията. Анализаторите обаче остават скептични в прогнозите си България бързо да излезе от рецесията и индустрията да отчете растеж. "Поне до края на годината промяна нагоре не може да се очаква, нито пък спадът да се окаже по-малък. Международните прогнози са за още по-голямо понижение в търговските партньори на България, което не може да не засегне и българските производители.
Труд
Стив Ханке: Искров да остане, но свийте щата на БНБ
Новото българско правителство не трябва да променя нищо в БНБ, смята Стив Ханке, бащата на валутния ни борд, който е основен фактор за финансовата стабилност у нас през последните 12 години.
“Ако управителят на БНБ Иван Искров е преизбран законно от отиващата си тройна коалиция, бъдещият премиер Бойко Борисов трябва да приеме това. Дори за преизбирането на Искров да е използвана някаква вратичка в закона, пак бих препоръчал запазване на статуквото. БНБ работи много добре и взима правилни решения. Това трябва да се запази”, заяви Ханке в телефонен разговор с репортер на “Труд”. Според Закона за БНБ управителят на централната банка се избира от Народното събрание. Той е с 6-годишен мандат и е член на 7-членния управителен съвет на банката. В закона не пише изрично кога се избира нов управител. Но за членовете на управителния съвет се посочва, че това става не по-рано от 3 месеца и не по-късно от 2 месеца преди изтичането на мандата им. Искров встъпи в длъжност на 9 октомври 2003 г. Мандатът му изтича на 9 октомври 2009 г. Това означава, че изборът на нов управител трябваше да стане между 9 юли и 9 август тази година. С мотива, че сроковете са инструктивни и че не е сигурно дали след изборите на 5 юли ще има ново парламентарно мнозинство и правителство, тройната коалиция преизбра Искров на 28 май т. г. Преди 6 години той бе избран месеци след изтичането на мандата на неговия предшественик Светослав Гаврийски. Това не е проблем, защото според закона всеки член на управителния съвет изпълнява задълженията си до избирането на негов заместник, независимо дали сроковете са спазени или не. “Ако все пак има съмнения относно законността на преизбирането на Искров, бих посъветвал Борисов да разговаря с него. И да му каже, че ГЕРБ няма да оспорва втория му мандат при едно условие - Искров да се ангажира да извърши съкращения в персонала на БНБ. Но ако няма силен аргумент срещу Искров, най-добре е Борисов и партията му да не променят нищо в БНБ”, каза Ханке.
24 часа
Лизинги удрят автокъщи с ново и евтино
"Ситроен С3" от 2006 г. на 40 000 км - цена 8700 лв. Джип "Сузуки Игнис" на 3 години и 57 000 км срещу 16 000 лв. 22 500 лв. за "Тойота Рав" от 2004 г. на 164 000 км. Ако тези предложения ви звучат примамливо, не мислете, че има уловка. Просто са автомобили, върнати от лизинг от хора със затруднения да си плащат вноските. Някои лизингови дружества вече са наводнени с такива коли. Клиентите им се отказват от тях, без да им се връщат до момента платените пари. Това е основната причина и цените на тези коли в повечето случаи да са по-ниски от останалите автомобили със същите характеристики, които могат да се намерят на пазара. След като излезе от шоурума, цената на автомобила пада с 10%. След третия до шестия месец той вече струва на 70% от стойността на новия, обясни логиката на обезценката Теодор Маринов, шеф на асоциацията за лизинг и изпълнителен директор на "Интерлийз". Освен това за лизингованите автомобили е платена първоначална вноска от поне 10%. В отделни случаи тя стига и до 20-30 на сто. През част от периода на лизинга са правени месечни вноски, които понижават крайната дължима сума. Така лизинговите дружества могат да ги предложат за по-евтино. Отстъпките стигат до около 30%. Допълнителен натиск оказват предложенията за нови автомобили с отстъпки до 25-30 на сто, които обявиха в последните месеци доста вносители. Това увеличава предложенията и конкуренцията при употребяваните коли до 5 г. Допълнително нормата на обезценка се е променила заради ефекта от кризата.
Сега
Парите за обезщетенията за безработица свършиха
Очакваните мини, заложени в бюджета от тройната коалиция, вече започват да гърмят. Заради кризата още в средата на годината привършиха парите, предвидени за обезщетения за безработица в бюджета на Националния осигурителен институт (НОИ) за цялата 2009 г. Това се дължи не само на растящия брой хора, които губят работата си, но и на лоши разчети на социалното министерство. Въпреки това не се очаква държавата да спре да изплаща обезщетенията. Близо два пъти по-висока е сумата, изплатена като парични обезщетения за безработица за първото шестмесечие на 2009 г. в сравнение със същия период на м.г., съобщиха от НОИ за "Сега". От 1 януари до 30 юни 2009 г. са платени 99 623 517.48 лв. срещу 48 894 264.92 лв. за същия период на 2008 г. На практика това означава, че парите във фонд "Безработица" вече са напълно изчерпани. Според бившия управител на НОИ Йордан Христосков, който оглавяваше института, когато парламентът прие бюджета за общественото осигуряване, за цялата 2009 г. във фонда са предвидени 101 млн. лв. "Причината за бързото изразходване на бюджета са не само масовите съкращения, но и повишената сума на обезщетенията", уточниха от осигурителния институт. През 2009 г. се плащаха от 6 до 12 лв. на работен ден, а за 2008 г. - от 100 лв. до 200 лв. на месец. Статистиката за средномесечния брой лица, които получават суми от фонд "Безработица", обаче показва, че увеличението е свързано главно с все повечето оставащи без препитание хора. За първото тримесечие на 2009 г. те са с близо 30 000 души повече от м.г. - 89 726 срещу 60 082 безработни. За януари например повишението на сумата, изплатена за обезщетения, е само около 3 млн. - 10.7 млн. срещу 7.2 млн. лв. за миналата година, и може да се приеме, че е дошло основно от увеличения размер. После обаче разликата става значителна.
24 часа
Губим 18 млн. долара, ако върнем еърбъсите
Държавата може да прекрати без неустойки договора за покупка на двата самолета "Еърбъс 319", които пристигнаха преди месец на летище "София", за да возят държавниците. Това установи проверка на в. "24 часа", след като в събота бъдещият финансов министър Симеон Дянков се закани да развали лизинга с компанията "Би Ейч еър" и новите министри да ползват граждански полети. Двете машини бяха взети на лизинг от 60 месеца, като в края на изплащането общата им цена трябва да бъде 120 млн. долара. И без неустойки обаче България ще загуби поне 18 млн. долара, ако прекрати договора и върне самолетите. Тези пари вече са платени като първоначална вноска и първи месечни доплащания. За всеки самолет първоначалната вноска е 6 млн. долара, още по милион е месечната вноска. Тези пари са платени преди доставката на машините, която бе в края на юни.
Сега
Наемите паднаха с близо 20% за година
Апартамент в голям град в страната може да се наеме на чувствително по-ниска цена в сравнение с миналата година. Наемите са поевтинели с близо 15-20% през юни в сравнение със същия месец през 2008 г., сочи статистиката на сайта imot.bg. Най-съществени са промените на цените в София. Според данни от сайта най-значително понижение има при тристайните жилища. Наемите на този тип апартаменти са се понижили с близо 23% на годишна база. Ако през юни миналата година такъв апартамент в центъра на столицата се е отдавал за средно 6.15 евро на кв.м, то сега наемът е 4.75 евро. Това означава, че тристайно жилище в престижните части на столицата в момента може да бъде наето за около 475 евро на месец. Свръхпредлагането на жилища свали цените дори в квартали, в които традиционно има високо търсене като например в Студентски град. Там понижението на годишна база е около 15%. Ако тристайно жилище, каквито в Студентски град има вече доста, през юни миналата година се е давало за средно 4.75 евро на кв.м, сега наемът е 4.07 евро на кв.м. Така тристайно жилище сега излиза средно 418 евро на месец.
Монитор
Морските ни летища откриха лятото със спад
Морските ни летища откриха лятото със спад. Това показаха данните на компанията Fraport, която е техен оператор. Според данните на групата през изминалия юни през летището във Варна са преминали малко под 200 хил. души, което представлява спад от 21,6% на годишна база. Това е и най-големият спад, отбелязан от летищата в групата на Fraport. Малко по-добро е представянето на летището в Бургас. То е обслужило 325,6 хил. пътници за изминалия месец. Тази цифра е с 12,5% по-малка в сравнение с миналата година. За сравнение през юни на миналата 2008 г. летището във Варна е обслужило над 255 хил. души, а това в Бургас - над 372 хил. души. В първата половина на 2009 г. през летището в Бургас са преминали близо 423 хил. души. Това представлява спад от 12,9 на сто. През летище Варна за същия период са преминали 379 216 пътници, което е намаление от 14,6%. За периода от януари до юни през летищата на групата са преминали общо 32,8 млн. пътници, което представлява понижение от 5,8 на сто.
Коментари
0