Капитал

Събуди се! пише под глава К2. Българският финансов регулатор вече две години си затваря очите и проблемите започват да излизат наяве. Цяло чудо, че чак сега се появи наистина сериозен проблем в небанковия финансов сектор, след като вече близо две години регулаторът, отговарящ за фондовата борса, застрахователите и пенсионните фондове - Комисията за финансов надзор /КФН/, практически не работи.

"Почти няма финансов отчет, чието съдържание да се проверява по същество. Особено ако е заверен от сравнително реномиран одитор - тогава компанията може да предаде едва ли не и вчерашния вестник", коментира експерт в институцията. КФН беше хваната със свален гард от финансовите трудности, неадекватното им разкриване пред инвеститорите и подозренията в източване на контролираните от Васил Божков публични пътностроителни компании "Мостстрой" и "Холдинг пътища". Сринаха се не само цените на акциите им, а и малкото останало доверие в регулатора.

Неадекватната реакция на надзорната институция обаче е просто най-видимото проявление на сложна плетеница от липса на капацитет, визия и воля. Част от проблемите са наследени, но според източници от регулатора под ръководството на новия председател на КФН Стоян Мавродиев те се изострят.

Ще станат ли мечките ловни трофеи? Депутати от ГЕРБ предложиха разрешенията за отстрел на мечки и на диви кози да се дават от земеделския министър, вместо от министъра на екологията. Така те смятат, че ще се създават условия за по-ефективно изпълнение на плана за управление на мечките в страната, в който са записани и нормите за годишен отстрел.

Вината за инцидентите те прехвърлиха на екоминистерството, което издава прекалено малко разрешения за отстрел на мечки. Това, според вносителите на законопроекта, е довело до увеличаване на популацията им до степен, която застрашава живота на хората.  

Против готвените изменения категорично се обявиха голяма част от екоорганизациите в страната. Приемането на предложението би застрашило популацията на мечките в страната и ще превърне опазването на защитени видове доходоносен бизнес, единодушни са природозащитниците. Екоорганизациите се очаква да излязат с общо становище, което ще връчат на народните представители преди второто четене в парламента.

 

Банкер

Пристанищата ни – врата към нищото, пише седмичникът на първата си страница. Възторжени изказвания за родните ни портове сме чували до втръсване през последните години. Но реалността е съвсем друга – нито сме врата, нито сме център. Дори на световната карта на важните международни пристанища нашите никакви ги няма. Истината е, че в момента сме на стотици морски мили от съседите ни Гърция и Румъния.

Най-голямото пристанище в Черно море е Констанца – четвъртото по големина и важност пристанище в Европа. Докато във Варна се обработват 6.73 млн. тона товари, в Бургас 3.56 млн. тона, а в Солун 14.9 млн. тона, в Констанца този показател е 42 млн. тона. След сравнение – докато съседиет лека полека са си плели кошницата без много приказки, самохвалството на България е довело дотам, че българските пристанища остават зад борда – заключава изданието. Ситуацията в Бургас е по-трагична и от Варна.

 

Тема

От другата страна на моста – е темата на „Тема“. – Васил Божков спечели Лот 4 на магистрала Тракия и демонстративно обяви фалита на Мостстрой АД. Премиерът Бойко Борисов директно се закани, че ако строителството излезе извън график, деветте фирми, ангажирани с отсечката между Ямбол и Карнобат няма повече да видят обществена поръчка.

Не излиза ли, пише списанието, че всичко това е показен жест от срана на Ваисл Божков, най-богатият българин, към държавата, от която по-рано привилегированите му фирми не получават достатъчно поръчки? Твърди се, че не само Мостстрой и Холдинг пътища, но и другите участници от консорциума за Лот 4 с изключение на Галчев инженеринг груп се контролират от Божков.

Интересно защо ли точно сега фалира Мостстрой – пита авторът. По всичко личи, че компанията е могла да обяви неплатежоспособност още преди да сложи подписа си за Лот 4, тъй като договорът с ОББ е изтекъл в края на май и не е бил предоговорен.

 

24 часа

Работата по проекта "Южен поток" се ускорява, а след около месец страната ни ще настоява за поевтиняване на газа, отбелязва "24 часа". Това е резултатът от среща на шефа на "Газпром" Алексей Милер с енергийния министър Трайчо Трайков и премиера Бойко Борисов, уточнява вестникът. Постигнахме сериозен напредък. Ще ускорим създаването на съвместното предприятие, което ще е оператор на участъка от "Южен поток" в България. Следващата седмица ще бъде подписано споразумение за технико-икономическата обосновка за българския участък на проекта, каза Милер след срещата при Борисов и подчерта, че тя е дала "сериозен импулс". Маршрутите на трасето през страната ни се обмисляли. Газ към Европа по "Южен поток" щял да потече до края на 2015 г., пише "24 часа".

Българин ще стане председател на съвета на директорите на бъдещата българо-руска газова компания, която ще проучва, изгражда и оперира с участъка от тръбопровода "Южен поток" на наша територия.


Темата на "24 часа" информира, че данъчни са заснели къщата на своята бивша шефка. Къщата с оригинална архитектура край Созопол била сочена като собственост на уволнената и разследвана Мария Мургина, пише "24 часа". Заради въздушните снимки предстои да се изясни по документите в общината чия собственост се води имотът и дали са платени всички данъци.

Монитор

Незаконно магистратско "весело село" се появи и в района на защитената местност Ченгене скеле край Бургас, пише "Монитор". Това е третото подред ултрамодерно селище след тези край язовирите "Ивайловград" и "Ценово", изградено без каквито и да е разрешителни от чиновници, магистрати и митничари. Постройките бяха открити при акцията на НАП, при която данъчните летяха с хеликоптер в бургаския район.

Сега

Държавното Ръководство на въздушното движение предвижда (РВД) да намали таксите за прелитане над страната, информира "Сега". От 43 евро на тон на километър те ще станат 40 евро от началото на следващата година, казва Деян Динев, директор на РВД. Това ще увеличи авиотрафика над страната, тъй като прелитането над нея ще стане по-евтино за авиокомпаниите. Годишно над България прелитат около 500 000 самолета. С пускането на обща с Румъния система за контрол на въздушния трафик през 2012 г. нарастването на трафика ще продължи, подчертава Динев, цитиран от изданието.