Сега

 

„И Брюксел уличи кабинета в лъжа за спрените пари”

 

Европейската комисия (ЕК) потвърди вчера, че заради корупцията в пътния фонд е спряла парите за България и по оперативна програма "Транспорт", и така опроверга управляващите у нас, които от три дни упорито отричат този факт. Ева Калужинска, говорителка на комисаря по регионалната политика Данута Хюбнер, заяви пред БНТ, че "всякакви плащания, свързани с пътния фонд, са спрени. Това се отнася както за предприсъединителни програми, така и за програми след присъединяването".
Така Брюксел потвърди публикацията на "Сега" от събота, която се позоваваше на писмо на главния директор на дирекция "Регионална политика" Дирк Анер от 22 юли. В него пише, че няма да има никакви плащания по оперативна програма "Транспорт", докато не се изчистят всички съмнения за корупция в пътния фонд. Преводът на пълния текст на писмото бе публикуван във вчерашния брой на "Сега", а в електронното издание на вестника може да се види и неговият оригинал на английски език.
"Няма да има никакви плащания към пътния фонд", отсече вчера Ева Калужинска. Всичко това ще продължи, докато България не докаже, че е въвела адекватен контрол над усвояването на европарите. "Докато ние тук, в ЕК, не се убедим в това, не можем да правим авансови плащания. Нито пък крайни плащания. Защото настъпва момент, в който не можем да приемаме повече фактури, а проектите стоят недовършени. Ето това вече ще бъде проблем!", каза тя.

 

Труд

 

„Чуждите инвестиции спаднали с 500 млн. евро”

 

Чуждите инвестиции у нас са спаднали с 500 млн. евро само за първото полугодие на т. г., съобщи вчера Петър Димитров, министър на икономиката и енергетиката. Той изрази съмнения, че това вероятно е свързано с многото говорене и очакванията около доклада на Европейската комисия. Ако има отлив на чуждестранни инвеститори, това ще е най-големият негативен резултат от доклада, смята министърът. Заедно с вицепремиера Меглена Плугчиева вече се водели срещи с представители на гръцки банки, предстояли такива с българо-германската и българо-американската камара, за да се види дали имат претенции към страната ни. Трябвало бързо да се възстанови интересът и доброномереното отношение към България.

 

Новинар

 

Министри в битка за пари от бюджета

 

Битка между министрите за повече средства за догодина се оформи на заседанието на тройната коалиция в Банско при обсъждането на Бюджет 2009 г., където финансовият министър Пламен Орешарски представи проекта за разходи на ведомствата. Всички министри са поискали повече пари с изключение на земеделския Валери Цветанов, който изумил всички с откровението, че бюджетът му стига. Подобно нещо – министър да е доволен от бюджета си, чувам за първи път, коментира депутат пред "Новинар". От макрорамката за следващата година пръв се оплакал министърът на образованието Даниел Вълчев. Предложението е за намаляване на парите за образование от 4,2% на 4% от БВП. Министърът на културата Стефан Данаилов също бил недоволен, а транспортният министър Петър Мутафчиев поискал директно 2 млрд. лв. за железниците. НДСВ и ДПС обаче възразили. Премиерът Сергей Станишев пък успокоявал страстите с думите, че трябва внимателно да се огледат разходните тавани и ако трябва, да се направят размествания на средства.

 

Стандарт

 

„Глобиха фирми за адвокатски услуги”

 

Глоба от 150 хил. лв. отнесоха 4 чуждестранни адвокатски кантори от Комисията за защита на конкуренцията. С 50 хил. лв. е санкционирана "Си Ем Ес Камерън Маккена", с по 30 хил. лв - "Церха Хемпел Шпигелфелд Хлавати" и "Си Ем Ес Райх-Рорвиг Хайнц", а още 40 хил. лв. е глобата на "Ди Ел Ей Пайпер Вайс-Тесбах - Клон София".
Жалбата срещу чуждите адвокати бе внесена в КЗК от 12 наши компании. Българските адвокати са сигнализирали, че чуждите юристи действат в страната ни като търговски фирми. По Закона за адвокатурата обаче те имат право да предлагат юридически услуги само ако са регистрирани като адвокатски дружества или съдружия. Това обаче не е направено. Затова КЗК е решила да постанови наказание за нарушение на чл. 30 от Закона за защита на конкуренцията. Проверката на антимонополната комисия установила, че четирите дружества, без да са адвокатски сдружения, предлагат типично адвокатски услуги. Това става чрез български адвокати в качеството им на подизпълнители. Това представлява недобросъвестно поведение. Затова и антимонополният орган е постановил прекратяване на нарушението.

 

24 часа

 

„Плащате 3 пъти повече, за да ви пуснат тока”

 

276% скача таксата, която трябва да платите на енергото, за да ви пусне тока, ако ви е отрязало заради неплащане. Това съобщиха вчера от "ЧЕЗ Разпределения България". Цената за включване на електромера или на предпазителя, която досега се плащаше, е 10,80 лв. с ДДС. От 1 август тази услуга ще струва 40,66 лв. Ако прекъсването е било от мрежата, цената скача на 47,44 лв. при 27,96 лв. сега. Или при тази услуга поскъпването е 69%.

 

Сега

 

„Жилищните кредити поскъпнаха до 9.72%”

 

Цели 9.72% достигна годишният процент на разходите (ГПР) по жилищните кредити през юни 2008 г. Този показател включва не само лихвата, но и всички такси и комисиони, които плаща клиентът. Лихвите по заемите уверено вървят нагоре, сочи месечната статистика на БНБ за юни. ГПР по заемите за потребление достига почти 12%. Средната лихва по депозитите на домакинствата според БНБ е 5.33%. Това е доста под шумно рекламираните лихви върху спестяванията, които банките често представят подвеждащо в рекламните съобщения.

 

Монитор

 

„Родните авиокомпании няма да вдигат цените”

 

Засега българските авиокомпании няма да увеличават цените на самолетните билети, независимо че цената на нефта расте, а оттук и цената на керосина. Това съобщи Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании. Основната причина за това е нарастващата конкуренция между авиопревозвачите. Станулов обаче призна, че авиокомпаниите не биха могли да издържат дълго на повишаващите се разходи и растящата цена на керосина, основното гориво на повечето превозвачи. Друг мотив за задържането на цените е предстоящото падане на предпазната клауза за българската авиация. Нашите превозвачи ще бъдат в пряка конкуренция с чуждите фирми в бранша. Превозвачите вече ще могат да осъществяват полети от едно европейско летище, различно от нашето, до друг аеропорт в Европа. Станулов не изключи и появата на нови български авиокомпании особено в областта на каргопревозите.

 

Дневник

 

"Муудис": Качеството на кредитите в Европа се влошава”

 

Качеството на кредити в Западна Европа се е влошило след второто тримесечие на 2008 заради нестабилните пазарни условия, сочи последният доклад на "Муудис". Оценката на агенцията показва най-голям спад от 2003 г. насам. Качеството в Източна Европа е по-добрo, макар че и там има влошаване. От началото на световната финансова криза кредитните условия в Европа се влошават, а оценката на "Муудис" стана негативна от средата на 2007. Все още обаче качеството на отпуснатите средства е по-добро в сравнение с последното влошаване през 2002, но е възможно в бъдеще да се достигне същото ниво, казват от агенцията. За Източна Европа оценката на "Муудис" е негативна от началото на 2008. Там кредитополучателите в някои сектори започват да усещат влиянието на кредитната криза и намаляващия икономически ръст. Въпреки това качеството на кредити се задържа по-добро от това в Западна Европа, обясни Рут Стропиана, главен международен икономист на "Муудис".