Частни структури да заменят държавата при шофьорските изпити, предлага изпълнителната агенция “Автомобилна администрация”. Например учебните центрове могат да организират теоретичните изпити, коментира шефът на ведомството Димитър Ганев.

В момента у нас има 650 частни учебни центъра и около 200 други, които са част от държавната образователна система.

При практическите изпити пък може да се приложи германският модел, където тази дейност се извършва от компаниите ТЮФ и “Декра”, посочи Ганев.

Държавата ще продължи да отговаря за външния контрол, уточни той.

В момента изпитите се извършват от агенцията. Преди години тази дейност бе в КАТ.

Според Ганев това е един от вариантите да се преструктурира и самата агенция, така че служителите ѝ да получават по-високи заплати. С повишаването на възнагражденията им те щели да са по-малко склонни да участват в корупционни схеми.

“Единият от проблемите на “Автомобилна администрация” са заплатите. Брутната заплата на изпитващите сега е средно между 650 и 750 лева”, посочи Ганев. Тъй като не се предвижда отпускането на допълнителни средства от бюджета, единственият вариант за увеличение на възнагражденията според него е като се намали броят на хората, но се запази размерът на фонд “Работна заплата”.

“В момента с изпитите са ангажирани около 100-110 души. Ако прибавим и хората на граждански договори, в най-натовареното време броят на изпитвачите стига 140-150 души. Половината от тези хора може да бъдат освободени, а другите да бъдат пренасочени в сферата на контролната дейност”, обясни Ганев. 

Според шефа на автомобилната администрация така ще се реши и проблемът с контрола за работата на изпитващите. 

“В момента се получава така, че изпитите са при нас и в същото време трябва да направим орган, който да контролира собствените си служители”, обясни Ганев.

При изнасянето на изпитите към външна организация автомобилната администрация ще продължи да отговаря изцяло за контрола. По принцип всяка година поне 8 изпита на всеки инспектор трябва да се анализират подробно и да се направят изводи за качеството, а също и да му се дадат препоръки за работата.

Решение за шофьорските изпити ще се вземе след парламентарните избори, уточни Ганев, още повече, че транспортното министерство още не се е произнесло по предложението.

В момента над 70 на сто от теоретичните изпити се правят на таблети. Ако системата не бъде променена, нещата останат към агенцията, ще трябва да се купят още 150-200 допълнителни устройства, за да се обхванат 100% от изпитите. 

“Инвестицията не е голяма, но за държавната администрация всяка инвестиция идва в повече”, коментира Ганев.