Вносител на трактори отвори пазара на българско вино към Китай, пише в днешния си брой в-к Марица. Един от собствениците на фирма за внос на селскостопанска техника, която е изключителен представител на китайския индустриален гигант “Фотон Ловол” показа как се стъпва на най-перспективния пазар в света.

Петко Драганов дава урок по мениджмънт на всички браншови организации, най-вече на лозаро-винарската камара, които от няколко години правят неуспешни опити чрез проекти или промоции да пробият азиатския пазар. Наскоро председателят на камарата проф. Пламен Моллов шеговито се изрази, че ако всеки китаец изпие по една чаша българско вино, в родните изби няма да остане нито една залежала бутилка.

Над 13 хиляди бутилки с вино от сортовете мерло, мавруд, шардоне, каберне совиньон, и др. от винарните в Брестовица, Перущица, Устина и Харманли вече се предлагат в магазини и ресторанти в Китай.

Как се стига до пробива? Всичко започва почти на шега, след като през 2006 г. китайска делегация, водена от Джинфу Уанг - представител на борда на директорите на производителя на селскостопански машини “Фотон Ловол” посещава през октомври миналата година няколко изби в България.

Една от тях, в село Брестовица е клиент на компанията на Петко Драганов. Уанг толкова харесва местното вино, че и на двете страни хрумва идеята да се прави бартер - вино за трактори. От българска страна са изпратени в централата на Фотон Индъстрис в Китай - бутилки с мостри от различни сортове вина. Резултатът не закъснява!

 

След като българското вино е подложено на стриктен анализ в китайски лаборатории, китайците проявяват интерес към сделка според думите на Петко Драганов, цитирани от в-к Марица.

Първия транш за пробиване на пазара и стартиране на практика с бартер на вино за трактори е налице: 13 488 бутилки с висококачествено вино от сортовете, мерло, мавруд, шардоне, каберне совиньон, и др. от винарните в Брестовица, Перущица и Харманли са вече в Китай.

 

Българският вносител на земеделска техника в скоро време очаква необятният китайски пазар да приеме още хиляди бутилки от 40 марки бели и червени вина на родни производители, които в момента също се изпитват.

 

Според българските винари сумата, която получават за бутилка не е голяма, но все пак е нещо на фона на залежалата продукция, особено на фона на изключително тежката година за всички винопроизводители в страната. Ако тази тенденция на износ към Китай се запази, ще се реши един от големите проблеми на родните изби – реализацията на произведения продукт.

По думите на Петко Драганов китайците хем искали да пият хубаво вино, хем не плащали много за него. Цените на бутилка бяло или червено вино се движели в границите между 0,65 евроцента и 3 евро. Ефектът за фермерите, участници в сделките, вероятно ще е и по-ниска цена на доставка на тракторите.