Неконсолидираните приходи на „Каолин” АД за първото тримесечие на 2011 г. нарастват с 29 % спрямо същия период на миналата година, като достигат 33 млн. лева. В същото време печалбата се увеличава от 668 хил. лева за първото тримесечие на 2010 г. на 1.4 млн. лева за текущия период, което представлява ръст от над 100%.

 

Оперативният резултат на дружеството за първото тримесечие на 2011 г. е 2.3 млн. лева спрямо 951 хил. лева за същия период на 2010 г. Компанията отчита нарастване на продажбите във всички свои основни сектори през първото тримесечие на 2011 г. спрямо същия период на 2010 г.

 

Керамичната индустрия трайно се очертава като водещ пазар за продуктите на „Каолин“ АД като на нея се падат близо 40% от общата стойност на продажбите на неконсолидирана база. Независимо от политическата нестабилност в някои от страните в Северна Африка и Близкия Изток, реализацията в керамичния сегмент в този район остава незасегната.

 

Най–сериозно увеличение спрямо първото тримесечие на 2010 г. бележат приходите от каолин за хартиената промишленост и от пясъци за леярството – при които ръстът е с близо 50% - както и продажбите във високотехнологичния сегмент на пълнителите, който нараства над 3 пъти.

 

Дружеството успява да поддържа добър контрол върху разходите. Въпреки това разходите за външни услуги, се увеличават с близо 50%, което в най-голяма степен се дължи на увеличението на разходите за траспорт и ръста в цените на течните горива през първото тримесечие на 2011 г.

 

В тази връзка мениджмънтът на компанията ще предприеме съответни стъпки за преразглеждане на някои договори с клиенти, при които разходите за транспорт, свързан с течните горива, имат сериозен дял.

 

Друго предизвикателство през следващите месеци остава управлението на събираемостта на вземанията - основно от клиенти на българския пазар, част от които все още изпитват ликвидни затруднения.

 

От края на месец април мениджмънтът на „ Каолин“ АД започва подготовка за листване на акциите на дружеството на външна фондова борса, като най – вероятно това ще бъде тази във Варшава . Тази стъпка има за цел да даде по-добра видимост на компанията и да предостави нови възможности в по-далечно бъдеще за набиране на капитал, необходим за навлизането на нови продуктови и географски пазари в сектора на индустриалните минерали. По настоящем не се предвижда увеличение на капитала чрез издаване на права.

 

„Каолин“ АД е водещ производител на индустриални минерали в Югоизточна Европа. Дружеството е лидер в производството на суровинни решения за производство на стъкло и керамика, като освен това е и ключов доставчик на материали с приложение в приспивателната индустрия, строителството, леярството и химическата промишленост.

 

През последните няколко години „Каолин“ АД реализира мащабна експанзия на Балканите и в Източна Европа чрез придобиването и/или учредяването на свои дъщерни дружества в Сърбия, Румъния, Украйна, Турция и Албания.

 

Добивната компания може да раздаде паричен дивидент от 0.15 лв. на ценна книга и по една безплатна акция на акционерите си. Предложението ще се гласува на редовното общо събрание на акционерите, насрочено за 17 юни 2011 г.

Ръковoдството на компанията предлага на акционерите да разпределят около 47% от печалбата за 2010 г. под формата на паричен дивидент или 3.75 млн.лв. от общо 7.9 млн. лв. Това прави 0.15 лв. брутен дивидент на акция или малко под 3% дивидентна доходност спрямо последната цена на затваряне.

 

Въпреки добрите финансови резултати на дружеството и обещанията за дивидент, днес акциите му поевтиняват на БФБ с 0.22%, до средно 5.322 лв. Дори да приемем, че става въпрос за техническа корекция, моментът е изглежда фундаментално неподходящ.

 

Коефициентът P/E на Каолин е 16.37, а за сравнение P/E на Martin Marietta Materials, водеща американска компания за инертни материали е 43.57, а средната цената на акция е 92.06 долара.