В момента глобалните такси за корабен превоз /shipping rates/ се намират в низходяща спирала, която няма да се подобри до 2014 г. Това твърдят анализаторите на хонконгската фирма CIMB, цитира ги MarketWatch.

Чак през 2014 г. ще се постигне някакъв баланс между търсенето на превози и предлагането на нови морски съдове на пазара, твърдят специалистите. Тогава „палубата ще бъде разчистена за постигане на скромен растеж“.

Корабният товарен транспорт се счита за лакмус на общото икономическо положение в света, като евентуално оживление в шипинг бизнеса може да се приеме като признак за икономическо подобрение и в по-широк план.

Корабните доставки през 2011 г. достигнаха рекордни обеми, което е отличен знак. Но заедно с това в момента в корабостроителниците се строят съдове, които съответстват на една трета от съществуващата търговска морска флота в света, според CIMB.

В кратък период корабните брокери нямат особена възможност да подобрят ситуацията, твърдят експертите. Няма да има и много кораби, давани за скрап, тъй като като цяло сегашната морска флота се състои от нови съдове.

Японският корабен оператор Mitsui O.S.K. Lines – най-голямата в света компания за петролни танкери по брой на съдовете – смята да нареже на скрап пет свои големи танкери, от което очаква да икономиса между 20 и 30 хил. долара дневно на танкер, които пари днес трябва да плаща за принудителния безполезен престой на съдовете, за които няма работа.

Компанията заяви, че не иска да продава съдовете, тъй като подобен ход нямало да реши световния проблем на корабния свръхкапацитет.