Кризата доведе до възхода на един сравнително нов за България банков продукт - факторинга. Той може да се обясни с простото правило - има фактура, има плащане. С тази услуга компаниите получават достъп до пари от банката, веднага след сключването на сделка с техните клиенти, независимо, колко дълго ще се забавят плащанията.
Най-голямата компания по пазарен дял в този сегмент на пазара в България в момента е УниКредит Факторинг. Оборотът на дружеството през миналата година се повиши с 50%, до малко над 1 млрд. лв. Вероятно с подобни темпове расте и целият факторинг пазар в страната.
Според изпълнителния директор на УниКредит Булбанк, Левон Хампарцумян, перспективите за пазара на тази услуга са големи. Тя дори може да бъде използвана за управление на краткосрочната ликвидност на държавата, например като контрапункт на забавянето на връщане на ДДС.
Какво представлява факторингът? Това е търговска операция, при която дадена фирма продава своите вземания по фактури от клиенти на банката в замяна на незабавно плащане, като това обикновено става срещу определен дискаунт от номиналната стойност на задълженията.
Преди кризата да засегне кредитирането в българската банкова система, това беше слабо-разпространена услуга.
Но през последните 5 години този сегмент на пазара расте стремително. От УниКредит отчитат увеличение на оборота си в него средно с 32% годишно. За сравнение факторингът в глобален мащаб се увеличава с около 6%, до малко над 2 трлн. евро през миналата година.
В България пазарът на този вид услуги все още е много малък, с оборот в размер на около 2% от БВП. Оборотът на факторинга в развитите страни е около 10% от брутния им вътрешен продукт.
„Резултатите в България ясно показват големия потенциал в страната ни за развитите на този вид финансови услуги, както и все по-големия интерес на компании от различни сектори на икономиката“, коментира Ася Баева, изпълнителен директор на УниКредит Факторинг.
За последните 5 години делът на компаниите от секторите производство и услуги, използващи факторинг, е нараснал съответно с 28% и с 18%.
При това от услугата се възползват все повече малки и средни предприятия. Делът на МСП в портфейла на УниКредит Факторинг е над 50%.
Условията на услугата се подобряват постоянно. Докато преди 5 години се предлагаше основно факторинг с регрес, сега на компаниите се предоставя и факторинг без регерс, при който банката носи отговорността за кредитоспособността на длъжниците. Средствата се предоставят без искане за допълнително обезпечение. Компанията на практика аутсорсва управлението на кредитния риск на банката.
Какви са предимствата на този вид услуга? На първо място с факторинга се предотвратява недостигът на оборотни средства заради забавени плащания. С оглед на непостоянната външна среда и високата конкуренция, този подход дава предимство на компаниите.
Освен това факторингът позволява по-добро управление на кредитния риск, по-добро управление на вземанията и по-ниска задлъжнялост.
В сравнение с тегленето на заем от банката, факторингът дава възможност на компанията да получи стоков кредит, без да е необходимо да разполага със собствени оборотни средства в момента на доставката.
През тази година УниКредит Факторинг предоставя услугата при покритие от 90% за сделки на вътрешния пазар и до 100% за експортни транзакции. Сроковете на отложено плащане достигат 180 дни.
Според Левон Хампарцумян факторингът не е инструмент за събиране на лоши вземания, въпреки че в България се предлагат такива услуги под това име. Финансиране за факторинг се отпуска само срещу текущи задължения преди изтичане на падежа им. Така, счита Хампарцумян, това е услуга за „отличници, за здрави фирми, които знаят какво правят и са добри, стабилни и с относителни нисък риск“.
Този подход, по думите на Ася Баева, е довел до това, че в портфейла на УниКредит Факторинг лоши вземания на практика няма.
В условията на криза факторингът се превръща в алтернатива за краткосрочното кредитиране, тъй като предлага добра възвращаемост на банките и ускорява движението на паричните потоци в икономиката.