За намерението на България да подмени бойните си самолети се говори от доста години. Отказът от МиГ-29 /за модернизацията на които бяха изхарчени 50 млн. долара/ и превъоръжаването със западни изтребители беше едно от условията за приемането ни в НАТО през 2004 г. След като през годините бяха обявявани и впоследствие отменяни няколко търга, изглежда развръзката около новите бойни самолети на Българската армия иде – в момент, когато въпросът за държавните разходи стои толкова остро, както никога по-рано.

В сряда министърът на отбраната Аню Ангелов официално посети заводите СААБ в Швеция, където се произвеждат изтребителите Gripen. Дискутирани са въпроси за модернизацията на българските военновъздушни сили, както и реалната възможност да ни се доставят изтребители Gripen. В съобщение до медиите се посочва, че шведските самолети са една от възможностите за закупуване, разглеждана от българска страна. Швеция предлага на България нови, напълно оперативно съвместими с НАТО, многоцелеви изтребители, договорени в междуправителствена сделка – изтъква пресцентърът на СААБ.

Освен към Швеция, България по дипломатически канали се е обърнала към американски, германски и френски производители – съобщава се в изявление на Министерството на отбраната. Конкретни имена не се посочват, но известните производители на подобни самолети са Lockheed Martin и Boeing в САЩ, във Франция Dassault, а в Германия оперира Европейската аерокосмическа агенция EADS, която заедно с британските BAE Systems произвежда Eurofighter Typhoon. Другите сериозни играчи са италианските Finmeccanica, но те очевидно не са в сметките на Министерството на отбраната.

Междувременно – сякаш точно навреме – сайтът WikiLeaks разкри на 1 февруари, че през 2007 г. бившият американскин посланик у нас Джон Байърли ни е съветвал от името на Вашингтон да не купуваме нови самолети, а употребявани американски F-16 и F-18, предвид „много ограничените ни ресурси“. Употребявани самолети „със средна степен на сложност“ били напълно пригодни за нашите нужди, като „мост“ за подготовка на пилотите ни и тактически катализатор – докато по-масивни инвестиции да се правят за сухопътните сили.

Предложението да не се харчат пари за скъпи самолети и кораби, а за наземна техника, се отнася до възможността България да участва най-ефективно във външните операции на НАТО, посочва се още в секретната депеша от американското посолство в София. САЩ говори за приоритизация на военните разходи на България и заявява, че те трябва да се насочат към съвместимост с американските военни сили за операции като тази в Афганистан.

В Българската армия трябва да се намалят разхищенията – посочват американските служби, извадени на светло от WikiLeaks. Нямат място компоненти като двете руски подводници, както и старата руска система „земя – въздух“, поддържането на която струва около 20 млн. долара годишно.

Също така, да се избягват мега – обществени поръчки за оръжия, съветва ни САЩ. Франция е упражнявала натиск върху България да закупи от нея кораби за над 1 млрд. долара /очевидно става дума за 4-те корвети на „Армарис“ на стойност 780 млн. евро, които официално бяха отказани от правителството на Борисов/. Вместо тях САЩ ни препоръчва втора ръка белгийски фрегати Wieligen.

Съветите на американските служби в края на октомври 2007 г. са очевидно добри за дефицитния ни бюджет през 2011 г. Но заедно с това се оформя възможност, при която и вълкът ще е сит, и агнето цяло, тоест и разходите ще са малко, и самолетите ще са нови. По информация на вестник „Стандарт“, Швеция предлага на България да достави „Грипен” на цената на самолети втора ръка, като времето за доставка ще бъде по-малко от една година. Впрочем в официалното съобщение на сайта на Министерството на отбраната се посочва, че конкретните параметри на шведската оферта ще станат ясни през март.

Стандарт“ твърди, че шведското правителство ще предложи цялостно финансиране, отложени плащания и гратисен период за плащане, съобразно нуждите на българското правителство. Освен това СААБ ще осигури офсет според изискванията на българското законодателство. За пример се дава Унгария, където в резултат на офсетната сделка са разкрити 6 хил. нови работни места, привлечени са над 250 милиона евро чуждестранни инвестиции и е осъществен износ на стойност 450 милиона евро.

Информационната агенция UPI допълва: цената на нов изтребител от висок клас е около 40 млн. евро. Употребяваните бойни самолети се купуват много по-евтино. Предвид затегнатото финансиране на западните армии, България сега може да разчита на наистина добра сделка.

Официалните думи на МО от втори февруари са следните: „Във връзка с публикации, свързани с придобиването на нов тип многоцелеви изтребител за нуждите на ВВС, Ви уведомяваме, че не е дадено начало на търг за закупуването на изтребители, тъй като в момента министерството е на фаза изготвяне на инвестиционен проект“.

Работни групи в рамките на министерството са сформирани през ноември м.г. и те са изготвили списък от техническите изисквания към новия модел основен боен самолет. Общо България възнамерява да закупи „8 нови или употребявани многоцелеви изтребители“. На този етап няма яснота за финансовите параметри на проекта. Едва след одобрение от Народното събрание би могло да се пристъпи към подготовката на процедура. Следователно крайните финансови решения по сделката ще бъдат взети най-рано през 2012 г.

Припомняме, на бюджета все още виси сделката за доставка на 12 нови вертолета “Кугар” и 6 “Пантер” за общо 360 млн. евро. Министерството на отбраната още преговаря с “Юрокоптер” да намали “Пантерите” на три.