Въвеждането на "Златния стандарт" ще доведе до необосновано освобождаване от прилагането на общите срокове по ЗДДС само на ограничен кръг предприятия, като за тях ще са приложими по-кратки срокове за възстановяване на ДДС.

При така зададените критерии той би поставил в неравноправно положение малките и средните предприятия, както и навлизащите дружества на пазара, тъй като за тях няма да е изпълнено или условието за общ размер на исканията за възстановяване на ДДС, или условието за тригодишна данъчна история.

Според КЗК представеният проект на "Златен стандарт" по ЗДДС би довел до повишаване на бариерите за навлизане на пазара, което ще рефлектира върху повишаване на концентрацията на определени пазари, с риск на тях да останат предимно предприятия с големи пазарни дялове.

Подобно положение противоречи на основната цел на правото на конкуренцията, а именно – стимулиране на свободната инициатива в стопанската дейност, отваряне на пазарите и създаване на условия за навлизане на нови участници на съответните пазари.

Освен това, предвид разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от Конституцията на Република България, според която данъчни облекчения и утежнения могат да се установяват само със закон, и установената практика на Конституционния съд, КЗК застъпва принципната позиция, че критериите за "Златен стандарт" следва да бъдат въведени със закон, ако това е преценено за целесъобразно от органите, имащи право на законодателна инициатива, при спазване на законодателната процедура.