Не са много нещата, които можеш да купиш за толкова, за колкото ти самият сметнеш че струват. Още по-малко пък в България. За това една от малкото подобни възможности на пазара привлече интереса ни в DarikFinance.bg и решихме да пробваме.

Влезте на http://logowski.com/ и разгледайте с нас, за да разберете за какво става дума. Тук могат да ви изработят лого. Няма нужда да обясняваме за какво може да го ползвате след това. По-важното е, че това става само за 24 часа. Ценоразпис няма, но има PayPal - през него превеждате толкова, колкото сметнете че струва логото. Имало е и случаи на подаръци.

Това последното научаваме не от секциите в сайта, от човека, който стои зад него. Запознайте се с Константин Диамандиев. 26-годишен е и се занимава с графичен дизайн. Завършил е Cambridge School of Art и въпреки, че се е доказал навън, намира, че най-доброто поле за идеи и изяви в момента е България. И най-вече новозаформилата се общност на предприемачите, която става все по-голяма и по-голяма през последните месеци. Именно на такива стартиращи компании Logowski е най-жаден да предложи идентичност в картинка. 

"Моят проект е насочен към startup-и; хора, които се опитват да направят нещо и примерно имат презентация, която трябва да изнесат пред венчър капиталист - имат идеята и просто им трябва лого, за да стоят по-професионално, ето защо търсят да им го направи някой дизайнер", обяснява Logowski. "Това не е насочено към компании, които вече си имат лого и искат да направят нещо ново или искат да инвестират в някой огромен брандинг проект".

Всъщност, Logowski също е стартъп проект и ако разгледате сайта му ще видите, че вече е нарисувал доста лога на колеги-иноватори. "Много се надявам един ден това да е новата чалга ... защото едно време беше рапът, след това стана чалгата, сега се надявам предприемачеството да е новият стил, който да помогне на младите хора да разберат, че това е супер секси", казва дизайнерът. 

Той описва обществото на стартъпите у нас като една малка секта. "То е едно общество от няколко стотин човека, които се движат на определени места и всички се познават помежду си. Истината е, че много лесно допускат когато някой  поиска да стане част от общността - не е някакво затворено общество и няма някаква ревност. Напротив!".

Как Константин става Logowski?

"Дълго време претендирах, че си търся работа и осъзнах, че всъщност трябва да си създам работа. А да си създадеш не значи, че трябва да изкарваш някакви хиляди, милиони левове от тази работа. Аз, всъщност, си създадох работа. Имам много проекти, много задания и моята цел е да правя лого", разказва дизайнерът.

Фронталният въпрос за парите не го притеснява. Все пак да не забравяме, че клиентите му плащат толкова, колкото преценят. Дори и това да значи левче за лого. "Дали от 10 човека един ще плати добре, няма толкова голямо значение, защото за мен фокусът е да изработя максимално повече лога". Logowski не се притеснява и ако колегите му в графичния дизайн се сърдят, че им прави дъмпинг.

"То е скандално това със заплащането. Пазарът е залят от всякакви хора, които претендират, че правят лого и голяма част от тях правят наистина прекрасни неща. Конкуренцията е убийствена. Ако искаш да бъдеш онлайн дизайнер, нещо не трябва да бъде наред, за да може въобще някой да те забележи, да се говори за теб. Истината е, че надали мога да стана милионер от това нещо по този начин формулирано като модел. Но това, което аз искам, е да работя", обяснява Константин.

Той рисува непрестанно - върху салфетки на масата в някое заведение, дори и без лист и химикал под ръка, а направо наум. Друго е, когато дойде някой непознат и му постави задача - тогава Logowski се отплесва от обичайните си любими рисунки и започва трескаво да работи.

"Според мен, всички идеи и това, което съществува като материя около нас, ние просто го трансформираме. Идеите не ни принадлежат. Ние, в най-добрия случай, имаме една антена, която хваща от ефира и трансформира. И реално ти добиваш някакво образование, ръката ти се развива като инструмент и започваш да трансформираш добре. Тоест, това не е твое. И е много важно през кого и как това преминава, за да се получи хубав ефект".

Амбициозният дизайнер е убеден, че картинките стават все по-важна част от ежедневието ни. "Текстът, според мен, е пътник", казва той, когато го питам на кое обръща внимание когато ходи по улиците и оглежда витрините на магазините. Това го отплесва да ми разкаже история:

"Наскоро от едно приятелско семейство ми се оплакаха (или по-скоро ми се похвалиха), че детенцето им, което е на 3 години и което още в първия момент, в който се е появило, са му дали таблет в ръцете да си играе, разглеждало някакво списание, хартиено. На една от снимките с двата пръста то се опитвало да зуумва. Това е супер показателно за посоката, в която вървим".

Дори и най-красивото лого, обаче, не би могло да помогне на една компания без концепция. "Смятам, че една компания ако няма истинската стойност, не дава на хората някакъв продукт или услуга, нещо, което им върши работа и което обичат, което и лого да сложим там, не смятам, че то ще промени нещо. Но когато една компания дава добра стойност и след това има прекрасно лого, ето тогава се завърта колелото и става супер", усмихва се дизайнерът.

Той споделя и една от тайните на доброто лого - то трябва да носи в себе си и нещо от онзи, който го е поръчал. "Никога клиентът не е доволен, ако не го оставиш и той малко да си го поизмисли. Наскоро четох една книга на Дейл Карнеги за това как да печелим приятели и да влияем на другите. Там имаше един лайтмотив за това кое е най-любимото нещо, което един човек може да чуе. Примерно, ако искаме някой да ни хареса, какво трябва да му кажем и да му повтаряме, за да ни хареса. И се оказва, че това името му. Най-любимата думичка на всеки човек е неговото собствено име. Това го има и в дизайна, и в правенето на лого, и в бизнеса. Важно е да оставиш на клиента възможността да чува себе си в това, което правиш за него".

Тук и аз разказвам една история на моя събеседник. Тя е от интервюто ми с един българин, спечелил финансиране за startup проекта си в Щатите. На логото на компанията му е нарисувана слива, което тогава ме озадачи, защото първата ми асоциация бе отхапаната ябълка на Apple. На тях ли искате да приличате? Тогава събеседникът ми обясни, че просто е ползвал сливата като популярен символ, превърнал се напоследък в клише в Силициевата долина.

От там ми хрумва да попитам Logowski имат ли си и тукашните стартъпи клишета.

"Някой като дойде при мен, му казвам: Всичко друго, само не и крушка". Електрическата крушка явно е едно от най-масовите клишета. "Има много клишета и класики. Примерно, логото трябва да е голямо. Какво значи това? Или сега са много модерни зелените неща, защото това е някакво био. Лилавото е също много модерен цвят - интелектуален, цветът на креативността. В България според мен червеният цвят е най-търсеният, свързваме го по някакъв начин с нас си".

Възползвам се от шанса си да попитам Logowski и какво мисли за логата на партиите, които тъкмо се състезаваха на избори.  "Според мен нарочно се опитват да не са нещо "Уау", за да не каже някой: Каква е тая партия, колко пари е дала за това? Ето сега например, с вас не можем да се сетим за нито едно лого. Сещаме се за онова лъвче на СДС, което единствено е разказвало някаква история ".

А какво е собственото лого на Logowski? "Аз имам няколко, като те са правени умишлено да бъдат максимално елементарни, непрофесионално изглеждащи. Идеята беше да са максимално прости. Simplicity is the ultimate sophistication, както се казва".

"Понеже Логовски само по себе си звучи като името на някакъв чужденец, неясно от къде дошъл, със странна фамилия, съм направил знакчето да бъде като флагче, знаменце с четирите основни цвята, които се използват в програмите. Това е все едно държавата на логата. Logowski е някакъв тип, който идва от това място", обяснява идеята си авторът. И обещава, че когато забоде знаменцето си върху някой много успешен проект, който да докаже, че авантюристичният му бизнес модел работи, обезателно и незабавно ще се обади, за ни уведоми.