Фирмите, занимаващи се с търговия на дребно в страната, имат позитивни очаквания за развитието на икономиката и 81% от тях имат намерение да отворят нови обекти до края на годината, сочи проучване на Colliers.

 

Основно в полезрението им е столичният бул. „Витоша”. Прогнозите на консултантската компания сочат още, че големите търговски улици в София и в големите областни центрове ще възвърнат значимостта си за търговците като стратегическо място за присъствие, пише „Монитор”.

 

През първата половина на 2014 г. наемите на магазините на първокласни локации в моловете и на главни търговски улици в София показват леко раздвижване. Частичното приключване на ремонтите по бул. „Витоша” в края на миналата година доведе до незначително нарастване до 38 евро на кв.м, отчитат брокерите. Най-ниското ниво на наемите на главната търговска улица от 25 евро/кв.м в столицата е било отчетено през 2012 г. На максималното си ниво от 72 евро/кв.м то е било през първото полугодие на 2010 г. Наблюдава се лек ръст в присъствието на модните марки - от 44% на 46%.

Към края на юни за първи път наемите в моловете регистрират ръст от 3% и достигат 31 евро на кв.м, сочи още статистиката. За последните няколко години най-високи - 39 евро/кв.м, са били те през първото шестмесечие на 2010 г.

В периода от януари до началото на юли по-старите търговски центрове в столицата регистрират заетост над 97%, а новооткритите проекти успешно поддържат нива от над 85%. Анализът показва, че обемът на наетите и купените търговски площи за периода само в София надвишава 4500 кв. м.

 

Прогнозите сочат, че инвестиционният интерес към сегмента на търговските центрове в средносрочен план се очаква да се засили в две основни направления - купуване на проекти с финансови затруднения и към вече утвърдени молове с устойчива заетост и търговски микс.

 

Бургас продължава да е първи по търговски площи в молове на 1000 жители, сочи още анализът на Colliers.

Във втория по големина черноморски български град се падат по 477 квадрата, срещу 366 кв. м в София. На второ място след Бургас - с 380 квадрата на 1000 души население, е Стара Загора, а на трето - Русе с 365 квадрата. От останалите по-големи градове далеч по-назад по този показател са Варна и Пловдив, съответно с 249 и 227 квадрата. Общо в страната на 1000 души се падат по 101 квадрата площи в модерни търговски центрове, като до края на годината се очаква те да нараснат до 118 кв. м.