Ако ви бива в това да ръководите екип и да мотивирате служителите си за подвизи на работното място, може би вече сте в полезрението на хед хънтърите. Досието ви сигурно е някъде в регистрите им и е въпрос на време да ви намерят, за да ...  ви съблазнят с оферта за нова работа.

Под страховитото на пръв поглед название "ловци на глави" се крие една любопитна професия, която вече е завзела стабилни позиции и в България. Поне 20 са компаниите, които претендират, че предлагат услуги по намиране на подходящи мениджъри от висшия ешелон, а хед хънтърите са поне 60, смятат от Педерсън и Партнърс, една от утвърдените компании във високия сегмент на този бизнес - намирането на големи директори.

Как протича този "лов на мениджъри", какво ги изкушава да сменят работата си и има ли нещо, което може да направите, за да попаднете в полезрението на хед хънтърите в предаването ИконоМикс по Дарик радио разказаха Ирена Бушандрова, Country Manager за България на Pedersen & Partners и Анастасия Алпатикова, която е мениджър по комуникации в компанията.

Какви са корените на тази професия?

Анастасия Алпатикова: Историята на тази професия започва от следвоенния период и от тогава до сега все още като че ли няма пълно разбиране за това каква точно услуга представлява търсенето на висш мениджмънт, така нареченият executive search. Всички казват обобщаващо, че правим head hunting, че сме "ловци на глави", което е по-полуряното, но в известен смисъл е малко неправилно. 

Колко са компаниите като вашата, които работят България?

Ирена Бушандрова: Мисля, че има над 20 executive search компании, които твърдят че предоставят такива услуги, но някои от тях са от смесен тип. Тоест работят не само по проекти за набиране на кадри за високи мениджърски позиции, но и за общи позиции на всякакви нива.

Ако се съгласим, че във всяка компания има по трима служители, това значи ли, че има около 60 head-hunter-a в България?

ИБ: Може би са дори повече.

Хората, на които посредничите да постъпят на дадена позиция, не са безработни, нали така?

ИБ: В повечето случаи ние имаме контакти с хора, които си имат работа. Дали в България, дали в чужбина, те обикновено вече са установени на дадена позиция, понякога дори от години и ние се опитваме да предизвикаме интереса им.

Един неделикатен въпрос – каква е среднта заплата, която един висш мениджър в България получава?

ИБ: Ако помните годините на бърз растеж, имам предвид 2006-та, 2007-ма година, тогава имаше, грубо казано, наддаване, за да се привлекат талантливи служители. Това очерта диапазона като много широк. Виждали сме човек на мениджърска позиция, който взема 2 500 лв. заплата. Има и такива с 10 000 лв. за  съпоставими отговорности. Имайте предвид, че заплатата в крайна сметка измерва отговорностите, рисковете вътре в компанията, така че на въпроса ви не може да се отговори еднопосочно.
 
Има ли мениджъри в България, които получават 50 000 лв. месечна заплата?

ИБ: Не, не съм чувала за такъв случай.

АА: Това дори в Румъния го няма. Там специално, когато беше бумът на недвижимите имоти, най-високата заплата, за която съм чувала, беше в размер на 20 000 евро.
 
Как може да попадне човек във вашите бази данни? Къде да търси обяви за позициите, по които работите?

ИБ: Истинският executive search не публикува обяви. Ние търсим мениджърите чрез препоръка и в базата ни от данни, която сме изградили. В годините са се натрупали контакти с хора, които познаваме от бизнес форуми или други мероприятия.

А какъв е принципът ви на работа? Как започва всичко?

ИБ: Когато една компания иска да смени даден мениджър, например защото не се справя добре, тя се свързва с нас и провеждаме разговор, за да изясним какъв точно е профилът на позицията – какви ще бъдат основните задължения на лицето, което се търси, какви са основните предизвикателства, с които той ще трябва да се справи в компанията. Това е важно за нас, за да можем съответно да търсим тези качества у кандидатите.

Винаги проверяваме кой е най-подходящият човек за конкретния профил. Някои хора казват: "О, вашата работа е лесна! Имате, примерно, 30 потенциални кандидата с търговски профил, 50 - маркетинг, 100 финансови директора и, едва ли не, ги въртите по различните поръчки".  Няма такова нещо! Никога няма две еднакви позиции и да еднакви профила.

Какви са качествата, които ви впечатляват обикновено у дадените кандидати, така че да ги препоръчате за среща вече с работодателя?

ИБ: Прави ни впечатление, че напоследък все повече и повече се търсят хора с така начерените turnaround - способности. Това са уменията да направиш промяна в нечий бизнес, да преструктурираш, да реорганизираш. Все по-често виждаме фокус върху личностните качества на кандидатите. Дали си работил 4 или 6 години като маркетинг мениджър сякаш вече не е толкова важно. По-скоро е важно да работиш добре в екип, да си кооперативен, да умееш да поставяш задачите и да мотивираш хората…

Но всеки си пише в CV-то, че работи добре в екип. Как успявате да ги отсеете?

ИБ: Това вече е тайната на нашето ноу-хау.

Когато пазарът е във възход, тогава като че ли е лесно да си добър мениджър. Истинските мениджъри си проличават, когато е криза. Това означава ли, че компаниите сега са по-взискателни и вашите услуги са по-търсени?

ИБ: Според мен няма разлика.

АА: А аз бих казала, че преди имахме повече проекти, но това беше, защото фирмите активно се развиваха, отваряха нови представителства. Сега това малко се свива, но пък от друга страна имаме истински проекти за executive search. Фирмите сега оценяват своя персонал доста по-внимателно, усещат къде има липса на компетенция.

Колко пъти през тази година се случи да изпратите български мениджър на работа в региона?

ИБ: За 2010 година нямахме такъв случай, макар че това е възможност, която съществува, тъй като сме международна компания с представителства в много държави.

А обратното случи ли се - чужд мениджър да дойде да работи в България посредством предоставените от вас услуги?

ИБ: Има, да! Съвсем скоро имахме един такъв проект. Дори започва следващата седмица.

Случи ли се нещо, с което ще запомните тази година? Някакво генерално наблюдение или пък интригуващ проект?

ИБ: Знаете ли, наскоро чух от един кандидат да казва: „Боже мой, това е моята работа!”. Тогава си казах, че това е най-голямото удовлетворение за нас и наистина се радваме, когато успеем да напасваме взаимните интереси.