Необслужваните договори за лизинги на транспортни средства се увеличават и през второто тримесечие на тази година, което води и до изземване на активите, които не се изплащат. Най-много сред тях са леките автомобили, показват наблюденията на различни участници на пазара. "Тенденцията се наблюдава и при физически и при юридически лица", заяви Пламен Минев, главен изпълнителен директор на "Уникредит лизинг".

Увеличение има и в броя на офертите за вторична продажба на активи, които са били обект на изплащане, според справка в специализирания сайт buyback.bg. В началото на миналия месец предложенията бяха 450, а в началото на юли те са 640, посочи Иван Димов, маркетинг мениджър на компанията, управляваща сайта. Тя работи както с лизингови компании, така и с дилъри на транспортни средства. Иззетите леки автомобили са най-много - през миналия месец те са били 250 от общия брой, а през този са 389.

И според изпълнителния директор на друга голяма лизингова компания - "Интерлийз", Теодор Маринов, може да се каже, че има увеличение на забавянето в обслужването на лизинга, но това според него се дължи на времевата разлика между самото възникване на забавянето в обслужването и момента, в който се стига до изземване на актива. Така клиентът трябва да не направи няколко плащания и едва тогава активът се взима от компанията. По думите на Маринов през последните два-три месеца се наблюдава стабилизация при обслужването, като най-сериозното влошаване е било през първото тримесечие на годината. Все пак той посочи, че предлагане на активи за вторична продажба ще има.

Забавянето в обслужването на лизингови договори е типично за всички видове транспортни средства. По-голяма концентрация се наблюдава при луксозните автомобили, тъй като те са по-скъпи и съответно вноските са по-високи. Най-трудна е вторичната продажба на товарни транспортни средства и машини, каза Иван Димов. Това се дължи на факта, че бизнесът и дейността на фирмите се свиват.

Наблюдаваната тенденция не е изолирано явление само за България, посочи още Пламен Минев. То е типично за цяла Европа и особено за страните от Централна и Източна Европа, обясни той. Той уточни, че наблюденията са на база на информацията, с която разполагат компаниите от групата на "Уникредит", която присъства в 17 страни от региона. На сегашния етап най-важното за компаниите е да се стремят да не се стига до изземване на активи, които да държат "на склад" и да правят разходи за поддържането им. А ако се стигне дотам, да реализират продажбата му, каза Минев. Компаниите изчакват клиентите си, които имат затруднения, и дори им предлагат облекчени варианти при обслужването на договорите - например ако размерът на вноската е 300 лв., компанията е склонна и на половината до даден момент, за да не се стига до изземване на актива, обясни Димов.

В момента най-търсените марки от върнати лизингови автомобили са немските с цена до 20 хил. лв, според статистиката на buyback.bg. Той започна работа по време на софийския автосалон през юни и вече работи с водещите лизингови компании и дилъри на автомобилни марки. Най-търсени в сайта са обявите за автомобили БМВ (10 336 запитвания), следвани от "Тойота" (7546) и "Ауди" (6496). Като стартова цена най-често се посочва 10 000 лв. (3465 заявки), а следващата по популярност сума е 5000 лв. (2493). Като горна граница посетителите на сайта най-често задават 20 000 или 15 000 лв. (7914 срещу 7885 запитвания). До няколко дни интернет страницата ще разпространи и статистика за броя, марката и модела на продадените чрез нея автомобили.

Цената на иззети автомобили на една-две години е с около 30% по-евтина от същата, но нова. При оперативния лизинг (активът се ползва известен период от време, през който се плащат вноски, и след това се връща на компанията) цената при вторичната продажба може да е и с до 50% по-ниска, тъй като колата е карана няколко години повече. По-изгодни от гледна точка на цената са офертите на лизинговите компании от тези на дилърските фирми. Те са с около 5% по-ниска цена. Това е така, тъй като автодилърите имат по-добре изградена структура за предлагане и продажба на автомобили поради самото естество на дейността им, обясни Иван Димов. След изземването на актива той се оценява от експерти и обикновено цената при вторичната продажба е малко по-ниска от остатъчното задължение на клиента, посочи Пламен Минев.