След феноменалното поскъпване по време на първичното предлагане на акциите на професионалната социална мрежа LinkedIn на борсата, нямаме ли основания да говорим за нов технологичен балон? Този въпрос зададе Wall Street Journal на своите читатели и 70% от гласувалите 3200 души считат, че балонът е вече налице.

Акциите на LinkedIn бяха предложени за продажба по цена 45 долара, но пазарът светкавично ги оцени на 83 долара. Само за ден LinkedIn поскъпна със 109% до 94.25 долара за лот, което означава 8.9 млрд. долара пазарна капитализация за фирма, която бързо расте, но все пак миналата година успя да създаде печалба от само 15 млн. долара и приходи под 250 млн. долара.

Отлична платформа за борсов дебют и на другите нови технологични фаворити, като Facebook, Twitter и Groupon. Това е най-голямото уеб IPO след дебюта на Google през 2004 г. Но има ли подобна оценка на Интернет проектите действително основание, след като американската икономика все още се затруднява да излезе от рецесията?

Разбирайки опасенията за нов технологичен балон след краха на сектора през 2001 г., директорът на LinkedIn заявява: скокът в цената в първия ден не означава нищо. „Пазарът ще направи това, което трябва да направи“.

Пазарът впрочем вече обмисля акциите на компанията да се разиграят на къси позиции. Междувременно акционерите, които са купили акции на LinkedIn в уговорени сделки преди излизането на борсата, по цена между 18 и 21 долара, са повече от въодушевени. Служителите на компанията пък, които са получавали като бонуси акции по цена 1 долара, получават поздравления от роднини по телефона.

Има две конкретни причини за феноменалния успех на това IPO: първо, LinkedIn беше пионер на борсата сред новите социални мрежи и изпревари например Facebook. Второ, беше предложен сравнително малък обем акции – 7.84 млн., или под 10% от капитала на компанията. За сравнение, през 2004 г. Google стана публична компания с 20 милиона акции.

Така или иначе, Интернет победи минната индустрия: в четвъртък се проведе едно друго дълго чакано IPO, на любимата на Путин компания Glencore International, като цената в течение на деня не помръдна.

В момента LinkedIn има над 100 млн. члена. Мрежата позволява да се покаже в Интернет професионалния профил на хората и дава възможност за търсене на работа и на сътрудници. Приходите идват от онлайн реклами, абонаменти и такси за компаниите, набиращи персонал. Компанията предупреди, че през 2011 г. няма да генерира печалба, тъй като ще инвестира в технологично и международно развитие.

За отбелязване е също, че успешният дебютант е доста след Facebook и като членска маса, и като честота на ползване. През март посетителите на Facebook са били над 600 млн. и са прекарвали по 309 минути там, докато в LinkedIn престоят на потребителя е не повече от 16 минути.

Приликите с Интернет ажиотажа в края на 1990-те години свършват до бума в цената на акциите. Днес има много по-малко съществени нови компании в сектора, които биха излезли на борсата. А и новите Интернет фирми са много по-реалистични и залагат на сигурни източници на печалби.

Впрочем сам по себе си Интернет успехът е в състояние да надуе балон на друг сегмент от пазара. Някои търговци вече търсят в IPO успеха на LinkedIn и в 70 милиардната пазарна оценка за Facebook някакъв сигнал, че търсенето на луксозни имоти в следващите 12 месеца също ще бъде феноменално.