Осезаем спад в активността на пазара на ваканционни имоти от февруари на 2013 г. досега отчита в анализа си инвестиционна компания, съобщиха от фирмата.  Интересът към зимните комплекси става все по-слаб, а сделките за имоти на Черноморието са по-малко спрямо миналата година. Много от огледите, планирани за февруари 2013 г., са се отложили за май и юни, затова от компанията очакват, че през лятото загубата на позиции ще се компенсира.

"Пазарът на зимни ваканционни имоти е предимно вторичен", коментира Мариана Даскалова, търговски директор в компанията. По думите й цените в Банско към април са около 450-500 евро на кв.м на фона на 500-700 евро през есента на 2012 г. Спадът, според експертите от компанията, се дължи отчасти на политическата нестабилност, но много повече на неправилната държавна политика спрямо развитието на българските курорти. "Туристите идват в Банско да карат ски, както отиват по Черноморието заради морето. Да няма писти и лифтове на планината е същото като да няма плажове на морето", коментира ситуацията в зимните курорти Теофил Петров, изпълнителен директор на компанията. 

Друга характерна тенденция за зимния ни курорт е решението на част от инвеститорите да превърнат в хотелска база свободните си апартаменти. Така те предлагат настаняване на много ниски цени, които подбиват пазара на съществуващите хотели. Голям процент от сградите остават недостроени и към днешна дата представляват най-големия проблем за първото впечатление на гостите от това място, коментират от компанията.

"Нужни са законови промени, за да може сградите, които стоят на груб строеж повече от 5 години, да бъдат премахвани, коментира Теофил Петров.  Според компанията скандалите около незаконните ски писти допълнително са катализирали отлива от зимните ни курорти. От фирмата отчитат, че Банско успешно следва световната тенденция зимните курорти да се превръщат в атрактивно място за почивка през летните месеци. 

На пазара на летни ваканционни имоти се изграждат изключително малко на брой нови проекти, но те са добре планирани и имат всички предпоставки да задържат интереса на купувачите, смятат от компанията. Въпреки това и този пазар през 2013 г. среща определени трудности. "Нестабилната политическа обстановка неочаквано влоши картината. В Русия от месеци се води антибългарска кампания. Протестите и усещането за безвластие бяха преекспонирани от нашите противници, за да бъде създаден негативен имидж на дестинацията България пред потенциалните инвеститори", коментира Теофил Петров.

"Ние се опитваме да ги привлечем с думи като "спокойствие" и "достъпен живот". Това не съответства на телевизионните новини за протести, самозапалвания и високи сметки за ток", отбелязва Петров.  Данните на компанията показват, че около 5 процента от спада се дължат и на естествения процес на умора от купувачите. Допълнителните 25 на сто понижение на активността се дължат на политическите проблеми в България в момента. Според компанията новата тенденция е за ръст на дела на запитванията за градски имоти.

"Съотношението на запитванията ваканционни-градски имоти е 2 към 3", коментира Мариана Даскалова. "Купувачите все по-масово се преориентират към жилища, които да ползват целогодишно и които са разположени в близост до Черноморието. Голям е интересът към Бургас, Поморие и Свети Влас. Руските купувачи предпочитат Южното Черноморие, тъй като на север предлагането е по-малко, а цените са високи", допълва Даскалова.