Инцидентът с трафопоста в Бургас от вчера може и да се повтори, предупреждават от Централна енергоремонтна база, от където припомнят, че това е втората сериозна повреда след гръмналия трансформатор в Топлофикация София в края на миналата година.

Основната причина да се смята, че този риск съществува, е в намалената ремонтна програма на електроразпределителните и топлофикационните дружествата. За да се предотвратят подобни инциденти, от ЦЕРБ препоръчват 4 основни превантивни мерки.

Първата от тях е извършването на редовна профилактика и проверка на съоръженията.

Втората е свързана с инсталиране на системи за дистанционно следене на параметрите на трансформатори и подстанции. В повечето ЕС държави има изградени такива системи,  които предотвратяват подобни инциденти на 100%, като цената им е между 1 000 и 15 000 евро. Най-евтините от тях само алармират, че има проблем, а експерти на място установяват какъв точно е той. По-скъпите в реално време и от дистанция показват какво точно се случва вътре в трансформатора, така че да може той например да се изключи веднага. Освен, че предотвратяват аварии, тези системи удължават и живота на трансформатора. В една Румъния например отдавна използват системи за дистанционен мониторинг, заключават експертите.  

Третата мярка, която предлагат от Централна енергоремонтна база, е увеличаване обема от инвестиции в профилактика. В момента частична профилактика се прави с общи средства на дружествата, което е крайно недостатъчно. Последните няколко години у нас няма нито един търг за профилактика и ремонт, организиран от ЕРП. Всяко едно съоръжение трябва да мине през подобен преглед. Липсата на инвестиции е следствие от по-ниската (в сравнение с Европа) цена на електроенергията. Лошото е, че за всичко плаща крайният потребител, допълват от там.  

Четвъртата мярка е профилактиката, експлоатацията и контролът на електро съоръженията да не се правят от една и съща структура, както е в момента. Ако експлоатацията на един трансформатор се прави на едно място, профилактиката и ремонтите – на друго, а контролът – на трето, това значително намалява риска от аварии.