В кризисната 2012 година пивоварите са инвестирали у нас 68 млн. лв. в покупката на дълготрайни материални активи за фабриките си тук, в нови опаковки и технологии, както и в самото производство. Това съобщават от Съюза на пивоварите в България.

 

За сравнение, привлечените външни инвестиции у нас като цяло за миналата година възлизат на 1.4 млрд. евро или 2.7 млн. лв. , по данни на българската агенция за инвестиции. Това показва, че пивоварите са били едни от най-активните вложители в българската икономика през миналата година.

 

По данни на браншовата организация местните бирени фабрики са произвели 5 242 000 хектолитра пиво, като само за миналата година на пазара са въведени нови 14 продукта. В страната работят осем завода за производство на бира. Това са Болярка - ВТ АД, Бритос ЕООД, Загорка АД, Каменица АД, Карлсберг България АД, Ломско пиво АД, както и 3 самостоятелни предприятия за производство на малц и 2 малцерая към пивоварните компании. В системата работи и една фабрика за производство на хмелов гранулат и 2 бирарии - минипивоварни, които оперират на територията на Варна и София.

 

За поредна година пивоварите в България отчитат увеличение на продажбите в РЕТ бутилки, чийто дял достигна 59% от общия бирен пазар през 2012 година. Делът на стъклени бутилки е 28%, кенове – 7%, наливно пиво – 6%. Както и при другите бързооборотни стоки, тези цифри трайно показват преориентирането на консуматорите към продажби за вкъщи (т.нар. „топъл пазар”) и търсенето на по-евтини стоки.

 

По данни на агенция Нилсен през 2012 г. съотношението между студения и топъл пазар е 22% към 78%. Ежегодният спад в продажбите на бира на студения пазар е характерен за всички страни от ЕС.

 

Справка в Агенция Митници показва, че браншът е внесъл 80.8 млн. лв. акциз в хазната за 2012 година, което е увеличение с 5.1% спрямо предходната година.

 

Национално представително проучване на компанията за маркетингови изследвания IPSOS България показва, че през лятото българите пият бира поне по 10 пъти в месеца, докато през зимата консумацията им се разрежда до шест пъти в седмицата. Мъжете консумират бира два пъти и половина по-често, отколкото жените. През всички сезони най-активните почитатели на бирата са на възраст между 40 – 49 години.

 

В началото на новия сезон Съюзът на пивоварите у нас приобщава нови двама членове. Това са най-новата пивоварна в страната Бритос ЕООД, както и българското дружество на най-големия производител на малц в Европа - Малтери Суфле ЕООД. Така консолидацията на бранша под егидата на съюзната организация достига до впечатляващите 99%.