Кризата повишава чувствителността на потребителите не само към цената, но и към допълнителната стойност на продуктите, коментират за БТА експерти в областта на пазара на електроника. През 2011 година търсенето на енергоспестяващи технологии ще има съществен ръст, а продажбите на електроника могат да се увеличат с 15%.

 

Управляващ директор на чужда компания за електроника в България смята, че цените на смартфоните през следващата година ще падат. Според него такава тенденция ще има и за телевизорите с плазмени екрани и 3D устройствата.

 

Пазарът на електрони устройства за изминалите 12 месеца у нас се изчислява на около 1.2 млрд. лева и бележи ръст от 10 процента спрямо 2009 година, изчислява чуждестранната фирма. Пазарът отчита значителен подем през второто полугодие, което компенсира отрицателните резултати през първите шест месеца.

В някои сегменти като продажби на бяла техника има спад. Той обаче се балансира от сериозния ръст от 20 на сто при телевизорите, чиито продажби са основен двигател за развитието на бизнеса с електроника у нас. Влияние оказва и засиленото търсене на мобилни телефони и особено увеличените продажби в сегмента на смарт телефоните.

Анализът на компанията показва, че българските потребители вече се ориентират и към по-големи телевизори. Въпреки че 32-инчовите все още са най-търсените при LCD моделите, има тенденция за засилване на търсенето на 37-инчови и 42-инчови. При плазмите доминират 42-инчовите продукти.

Кризата повишава чувствителността на потребителите не само по отношение на цената, но и към допълнителната стойност на продуктите като следпродажбеното обслужване, удължен гаранционен срок и допълнителни услуги. Отчита се и увеличено търсене на по-качествени и енергоспестяващи телевизори /LED LCD/.


Ръстът на цените на електрониката у нас за 2010 година е под 10 на сто и се дължи основно на валутни колебания. През 2011 година експертите не очакват съществена промяна на цените на техниката. Около 90 на сто от компонентите в електрониката се правят в Азия, където фирмите работят с долари и от цената на "зелената валута" ще зависи и пазарната стойност на продуктите.

Общо за сттраната по Коледните празници продажбите на електроника могат да достигнат 200 млн. лева. Прогнозите за пазара на електроника в България през 2011 година са за допълнително съживяване и среден ръст от около 15 на сто.