Двустранните протоколи при леките катастрофи задължително се приемат от застрахователите, но трябва да са попълнени точно и подробно

aвтор: Василена Христова,
в. "КАПИТАЛ"

"Не че не вярвам в шофьорските ти умения, просто не вярвам в тези на другите." Това са думи, които всеки млад шофьор е чувал от баща си, докато отказва да му даде семейната кола. Факт е, че на пътя сте зависими основно от другите водачи, но дори и на най-добрите се случва да са уморени и да не видят добре някой знак.

Ако се станете участник в лека катастрофа едва ли ще можете да скриете щетите от родителите си, но поне вече не е нужно да се с занимавате КАТ. Можете да подпишете двустранен протокол, който е достатъчен документ за застрахователя на виновния, да ви изплати обезщетението по застраховката му "Гражданска отговорност". "Важно да се отбележи също е, че този документ е валиден само ако се състави в случаите, за които е предназначен, което за улеснение при ползването е отбелязано на гърба на протоколите", пояснява Борис Велинов, директор "Управление на продажбите и регионалните структури" в "Дженерали Застраховане".

С протокол в жабката

Освен нормалните документи, които е задължително да имате у себе си, когато шофирате, вече е добре да се екипирате и с бланка на двустранния констативен протокол, която сте получили от своя застраховател при сключване на полицата за "Гражданска отговорност". Ако нямате такава, можете да получите в офис на застрахователната ви компания или да си свалите от сайта на Комисията за финансов надзор (http://www.fsc.bg/). Така че единствената подготовка за всеки случай е да се снабдите с протокол. "Оттам нататък най-добрата препоръка е да се кара внимателно и да се спазва Правилника за движението по пътищата", казва Пламен Шинов от дирекция "Автомобилно застраховане" в "Булстрад".

По взаимно съгласие

"Първото важно условие е двете страни да си разменят координати – телефони, адреси, номерата на автомобилите, както и при кои застрахователни компании имат сключена "Гражданска отговорност", съветва Стефан Софиянски, изпълнителен директор на "Лев инс".

След това като се разберете кой е виновен попълвате всички полета на протокола на отговорния. Думата протокол може и да звучи страховито, но всъщност става въпрос за доста проста и интуитивна бланка от няколко страници, която трябва да се попълни подробно и пълно. "Не трябва да се оставят празни полета, ако са задължителни за попълване", поясняват от "Дженерали Застраховане".

Ако имате подозрения, че другият водач е пил, трябва да се обадите на пътната полиция. Друг възможен проблем е, че виновният невинаги спира след сблъсъка, особено ако е по-лек. "За двустранния протокол са нужни двама водачи и тъй като няма друг известен участник в катастрофата, викате КАТ и искате протокол от тях", каза Пламен Ялъмов, първи изпълнителен вицепрезидент на "Алианц България Холдинг".  В тези случаи е добре за се опитате да запомните номера на другия автомобил, марка, модел цвят и да разчитате, че КАТ ще го открият, за да получите все пак обезщетението си.

Почти без КАТ

Ролята на органите на МВР е ограничен, но не е напълно премахната и със сигурност трябва да ги уведомите за произшествието. Това обаче може да стане и по телефона, като така си спестявате чакането на КАТ. Те са освободени от задължението да идват на място, но трябва да ви запишат под определен номер в регистъра си. Тогава ви го продиктуват и е добре да го напишете отгоре върху протокола си. Така застрахователите по-късно могат да проверят дали това произшествие е регистрирано и ако е, ви изплащат обезщетението безпроблемно. Може от Пътна полиция също да поискат, като ви запишат в регистъра си, да отидете заедно и да заверите номера си, но дори и другият да не отиде, за застрахователя това пак е достатъчно основание да ви плати.

След като се разберете и си разделите протокола, виновният е длъжен в седемдневен срок да представи на застрахователя доклад, чрез който го уведомява, че е настъпило събитието. "Дори и да не го направи, това не пречи пострадалият да си получи парите, ако наистина няма вина за настъпилото пътнотранспортно произшествие", поясняват от "Дженерали Застраховане". Няма санкция за виновния водач, ако не изпълни това свое задължение. Тъй като самият протокол не е признание за вина и попълването му не води автоматично до отговорност на призналия се първоначално за виновен, застрахователят преценява вината по схемата и данните, които сте въвели в протокола.

Приет, но не съвсем


Важно е да имате предвид, че понякога застрахователите отказват да изплатят обезщетение веднага, ако не са попълнени всички полета в протокола достатъчно ясно и точно. Тогава и в случаите, когато виновният не изпрати своя доклад към застрахователя, той бива поканен писмено да се срещнете и да обсъдите случката. В тези ситуации е възможно другият да е размислил и да е преценил, че не се счита за виновен. Тогава, докато не се разберете помежду си, застрахователната компания няма да ви плати обезщетението.

Възможно е да се усъмнят в достоверността на протокола ви и за поискат да видят колите ви заедно с вещо лице. Ако виновният не се появи и не може да бъде открит, може би няма да получите парите си. Така че преценката дали да се възползвате от опростената процедура си остава за вас.