Повечето транспортни фирми в България са на ръба на фалитa. Българските транспортни фирми през последните няколко години са намалели с 30% и българските превозвачи се финансират основно с лизинги и кредити. Това каза пред Агенция „Фокус” Васил Пиронков, зам.-председател на Асоциацията на автобусните превозвачи и член на АЕБТРИ.

 

По думите му - подобни рестриктивни условия, каквито Турция въвежда за българските превозвачи, биха довели до фалит дори големи фирми.

 

„Транспортът е сведен под всякаква нормална граница на бизнес. След строителството, това е най-влошения ресор. Българските превозвачи са докарани до фалит”, посочи Пиронков.

 

Изминаването на 1600 км. от България, през Турция и обратно, спазвайки всички разпоредби, трябва да стане за 3 - 4 дни при нормална транспортна услуга в европейската общност, а в отношенията с Турция един курс да се прави за 10 – 12 дни.


„Всичко е чакане, бюрократични проблеми от турска страна, създаване на проблеми на превозвачите. По този начин се създават проблеми за вносителите и износителите. Рефлектира се върху икономиката в отрицателен аспект. Движението на камионите е по-малко от чакането по граничните пунктове и по вътрешните митници”, каза още Пиронков.


„Нека бъдем европейци, нека защитаваме българското и да защитаваме интересите на България. Защото интересите на превозвачите са интересите на България. Те движат икономиката”, допълни Васил Пиронков.


В Свиленград продължава срещата на протестиращите превозвачи със заместник-министъра на транспорта Албена Лазарова.

 

Според Пиронков проблемите на българските превозвачи са започнали миналата година и положението се усложнява. Изпратена е „депеша” от министерството до турските митници - всеки един български камион да бъде щателно проверяван, дори за най-малките документи. Това се е наложило след направен анализ от страна на турските митници, само за превозите от български и турски превозвачи. Анализът показал, че при 57 хиляди тира със стоки, произведени в Турция, делът на българските превозвачи за 2012 година е 45 хиляди товарни автомобила. Делът на турските превозвачи е едва 12 хиляди автомобила.

 

През април турските министерства на транспорта и на икономиката са внесли закон, който е приет, и според него - трябва да се изравнят дяловете на превозите приблизително на около 28 – 29 хиляди между двете страни, обясни Пиронков.


Турското министерство на икономиката е поискало от турските митници писмо с указания за проверки да бъде разпратено към всеки един граничен пункт. Според писмото, служителите трябва да гледат щателно всеки превозен документ.