Процедурата за приватизация на БДЖ - Товарни превози АД е прекратена, съобщиха от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Причината за това е неяснотата около това кога собственикът на дружеството Холдинг БДЖ АД ще вдигне запора върху дяловете на Товарни превози.
Държавата опита да намери нов стопанин на печелившия бизнес на Българските държавни железници - този, свързан с превоза на товари. Като начало през 2010 година държавните железници бяха структурирани в холдинг с разделяне на пътническия транспорт от превоза на товари. Процедурата събуди съмнения у Европейската комисия. В последствие се направи подготовка за продажба на всичките 2.3 млн. дяла в БДЖ - Товарни превози. По този начин трябваше да се генерира финансов ресурс, който да бъде използван за оздравяване на другото направление на БДЖ - пътническите превози, които носят загуби.
Предварителните прогнози на икономисти бяха, че продажбата на товарните превози ще донесе приход от около 100 млн. лв. Съпоставено на фона на задълженията от 709 млн. лв. на БДЖ, колкото са те по последни данни на министъра на транспорта Данаил Папазов, това означава, че ресурсът ще бъде крайно недостатъчен за разрешаване на финансовите проблеми в железопътния сектор. Той страда от липса на инвестиции и реформи, които да доведат до по-ефективно стопанисване на активите и оптимизиране на работната сила.
В началото на годината от транспортното министерство съобщиха, че девет кандидати са заявили намерение да купят товарните превози на БДЖ. Това бе голяма новина, тъй като приватизационната процедура веднъж вече пропадна заради липсата на интерес. При втория опит за продажба Агенцията за приватизация намали исканата цена, но пак остави критериите високи.
Поставените към кандидатите условия бяха да са стратегически инвеститори, които са осъществявали дейност по извършване на железопътни превози на товари за последните пет години; да притежават лиценз за извършване на железопътни транспортни услуги и сертификат за безопасност; размерът на приходите от дейността на инвеститора за всяка от последните три финансови години да възлиза минимум на 100 млн. евро.
Приватизационната процедура предвиждаше и участие в конкурса на финансови инвеститори, които управляват финансови активи или притежават дялови участия в други дружества на обща стойност не по-малко от 400 млн. евро. Кандидатите трябваше да предоставят депозит за участие е в размер на 20 млн. евро.
Паралелно с подготовката на процедурата, при която да даде товарните влакове в частни ръце, държавата инвестира ударно в модернизация им. До средата на 2012 година бе отчетено, че са ремонтирани 510 вагона, с перспектива до края на годината броят на реновираните вагони да достигне 1 100. Това е повече, отколкото е било направено по отношение на ремонтите на подвижния състав през 2009, 2010 и 2011 година взети заедно.
Сред мотивите за форсирането на ремонтната програма бе необходимостта от привличане на сериозен инвеститорски интерес. Сред спряганите в медиите потенциални кандидат- купувачи бяха руските държавни железници ОАО "Российские железние дороги".
Стопиране на приватизацията на БДЖ - Товарни превози АД бе сред приоритетите, с които встъпи в длъжност новият министър на транспорта Данаил Папазов. Неговият мотив е, че има неизяснени финансови взаимоотношения между дружествата в холдинга, които трябва да се изчистят. Според Папазов до разрешаването им едва ли ще се намери частен оператор, който "да се съгласи да плати една сума и да поеме всички задължения на "Товарни превози".
Пазазов заяви, че е предложил шест варианта за работа по проблемите на БДЖ. Двата предвиждат с приватизация да се преструктурират дружествата в холдинга, а останалите четири идеи изключват приватизацията като инструмент за разрешаване на проблемите.
Министърът поясни, че БДЖ има много собственост, която може да бъде прехвърлена в Националната компания Железопътна инфраструктура срещу натрупаните дългове, като тази собственост може да остане публична държавна собственост.
Папазов допълни, че в момента има много скрап от бракувани вагони, които също могат да доведат до привличане на свежи средства, необходими за БДЖ.
Личното му мнение, изразено пред Дарик радио, бе, че цената, на която сега би могло да се продаде БДЖ- Товарни превози, е пагубна.