Петрол АД
За създаване на акционерното дружество Петрол се приема датата 1 април 1932 г. Първоначално дружеството използва складовата база на един от акционерите, като постепенно инвестира и изгражда нови съоръжения. През 1947 г. Първа българска петролна индустрия се национализира. На 9 март 1948 г. на базата на съществуващите частни и акционерни дружества се създава държавно снабдително предприятие Петрол. През 1986 година обединението се преобразува в комбинат Петрол, който е включен в структурата на СО Химснаб. През 1990 г. въз основа на новото законодателство комбинатът се реорганизира в държавна фирма Петрол, а на 1 юли 1992 г. се учредява еднолично акционерно дружество Петрол с изцяло държавна собственост. На 10 юни 1997 г. е учредено /възстановено/ акционерно дружество Петрол.
Сега в компанията, която притежава над 420 бензиностанции в цялата страна работят 4000 служители. Дружеството успешно емитира на Лондонската фондова борса еврооблигации.
Структурата на управление на Петрол АД е двустепенна с управителен и надзорен съвет.
Предмет на дейност
Основните дейности на дружеството са продажба на горива на едро, транспорт на горива, съхранение на горива, продажба на стоки, поддръжка на съоръжения за продажба на горива.
Част от тези дейности се изпълнява от дъщерните дружества на Петрол АД - Нафтекс Петрол ЕООД, Петрол Транс Експрес ЕООД и Петрол Техника ЕООД.
Петрол АД реализира приблизително 19% от продажбите на дребно на петролни продукти в България чрез мрежа от повече от 500 бензиностанции на територията на цялата страна.
Финансови показатели
Загуба в размер на 4.211 млн. лв. отчете Петрол АД за шестмесечието на годината. За същия период на миналата година печалбата е била 244.332 млн. лв. Загубата се дължи на понижението на общите приходи от дейността, които от 1.134 млрд. лв. за първите шест месеца на 2008 г. се понижават до 480.732 млн. лв. Наполовина падат и разходите на дистрибутора на горива – от 851.024 млн. лв. през първото полугодие на 485.088 млн.лв.
Борсова информация
Петрол АД е сред най-големите български публични компании по пазарна капитализация. Акционерният капитал на компанията е 109 249 612 лева, разпределен на същия брой акции с право на глас, всяка с номинална стойност 1 лев. Free float /свободно търгуемите акции/ на Петрол АД е 14.68%. Към 22 октомври 2009 г. пазарната капиталзиация на дружеството е 542 970 571 лв.
Пазарът за компанията
Константин Абрашев БенчМарк
Каква е Вашата оценка за дейността на компанията? Каква са нейните плюсове и недостатъци?
Петрол има изключително добре развита търговска и логистична мрежа на територията на страната, което е сред основните й предимства спрямо конкуренти й на пазара на горива. Негативната страна на този факт е, че при такава наситеност от обекти в рамките само на една страна се губи ефективност. През последните години от ръководството възприеха политики за оптимизиране на мрежата като цяло и на отделните обекти в частност.
За разлика от много други бивши социалистически страни, България приватизира сектора на части. Така в страната функционират като отделни компании, бургаската рафинерия и дистрибутора – Петрол, а добива в Нефт и газ. Това не е най-оптималния бизнес модел. В много от бившите социалистически страни, а и при международните компании бизнеса е консолидиран по цялата верига, от добива до продажбите на горива на дребно.
Това е и основната слабост на Петрол. Без собствена рафинерия риска за свиване на маржовете е далеч по-голям. Другият съществен недостатък на компанията е фокусирането на мрежата само в една страна в случая – България.
Каква е характеристиката на сектора и представянато на компанията спрямо конкурентите?
Пазарът на горива в България е силно конкурентен и маржовете на печалби са сравнително ниски. Диверсификацията на продуктовото портфолио и залагането на сценарии за ръст на търсенето на горива в региона до известна степен поддържат жив оптимизма в сектора. В действителност големите регионални петролни корпорации навлизат в бизнеса измествайки по-малките компании и част от световните гиганти, които поддържат мрежи в ЦИЕ. В тази среда не изключвам в един момент компанията да бъде продадена на някоя от агресивните купувачи. С подобни намерения през годините често се спекулираше, но ето, че през 2008 Петрол продаде част от активите си на Лукойл.
Какво е движението на акциите на компанията? / Изменението в пазарната й оценка/.
Свободно търгуваните акции на Петрол са нищожна част от общият им брой, което прави цените им силно колебливи, особено при прехвърлянето на големи пакети, каквито борсовите участници са виждали неведнъж през последните години.
Как тълкувате последните финансови резултати?
Оперативните резултати за полугодието не са лоши на фона на случващото се в икономиката. Компанията има положителен паричен поток от оперативната дейност, в следствие на оптимизиране на оборотния капитал.
Прогноза за развитието до края на годината и за следващата година както за компанията така и за акциите?
С оглед на намалените активи и спада на потреблението на горива очаквам по-слаби продажби за компанията. Това едва ли ще допринесе съществено за борсовото представяне на акциите, най-вече поради акционерната структура на холдинга.
От компанията
Цветан Димитров, изпълнителен директор на ПЕТРОЛ АД, направление Финанси
По време на криза къде е акцентът на Петрол? Колко и къде бяха насочени инвестициите на компанията от началото на годината?
Акцентът е в оптимизация на бизнеса, инвестиции в проекти с по-бърз срок на откупуване, концентриране на ресурс само в основния бизнес без странични проекти, препозициониране на мрежата, където е възможно. Инвестициите са концентрирани в довършване на инвестиционната програма, която сме започнали за реновиране на 30 търговски обекта в страната. Нямаме промяна на инвестиционната програма през годината в резултат на кризата, тъй като тя е максимално оптимизирана и необходима.
Какво е финансовото състояние на Петрол към момента и наложиха ли се съкращения на разходи и къде ?
Финансовото състояние на Петрол АД е много добро, всеки има достъп до отчетите ни, където се виждат положителните финансови резултати въпреки кризата. Това се вижда отразено и в пазарната капитализация на компанията на борсата, където сме отново лидер. Разбира се, разходи се съкратиха там, където имаше и намаление на приходите. Стараем се да си организираме така бизнеса, че да поддържаме определено ниво на еластичност на разходите спрямо приходите и винаги да можем да намаляваме разходите, ако има намаление в приходите!
Как се развива пазарът през 2009 г. като потребление на горива – оценката на Петрол като цяло?
Пазарът на горива следва тренда на общата икономика и той е надолу, но за различните играчи в различна степен. Ние сме горди, че от всички имаме най малък спад, но и знаем, че зад това стоят много дългогодишни усилия на всички работещи в Петрол в създаването на лоялни клиенти и предлагане на все по-качествени и по-висок клас горива и услуги в нашите обекти.
Какъв е броят на обектите към днешна дата ?
420.
Докъде стигна програмата за обновяване на обектите? Преди време от компанията споделиха, че една бензиностанция вече не е просто бензиностанция, а място което ще предлага максимален брой услуги. Стоите ли на тази позиция и през 2009 г. ?
Обновени са 120 търговски обекта и продължаваме следващата година. Ние вече сме пред пуск на нови допълнителни услуги за плащане на комунални сметки в обектите на Петрол и застрахователни продукти на почти всички застрахователни компании присъстващи на пазара в България. В преговори сме с доставчик за предлагане на безжичен интернет.
Има ли и колко са новооткритите бензиностанции за 2009 г.? Понижената цена на земята може ли да бъде допълнителен стимул ?
Реконструирани са 15 обекта през 2009 г., новооткрити са 3 бензиностанции и 3 LPG инсталации. Понижената цена на земята извън големите градове и преди и сега е незначителна част от инвестицията за изграждане на един обект и не е допълнителен стимул, а в големите градове понижение на цените на парцелите подходящи за бензиностанции почти няма.
Какво планира Петрол до края на годината и за следващата 2010 г ? Осигурено ли е финансирането ?
За изпълнение на плановете до края на годината финансирането е осигурено, за следващата година все още инвестиционната програма не е приета от съответните органи на дружеството затова няма да я коментирам!
Пазарът на биодизел в България – мисията възможна ли е? Метанстанциите попадат ли в полезрението на Петрол АД ?
Биодизелът е мисия възможна, но само и единствено с главното участие и то адекватно на държавата, така че чакаме я. Метанстанциите са в полезрението на Петрол. Имаме към момента една и планираме изграждане на още 10 броя през следващата година.
Има ли интерес към франчайз с логото на Петрол ?
Да развиваме франчайз с нашето лого и то доста успешно. Към момента имаме над 100 партньора, което ни прави лидер в бранша.
Сред новите услуги предоставяни от компанията е Petrol Mobile, как оценявате нейното развитие и пранирате ли и други новости?
Услугата постигна очаквания от нас ефект и към момента е рентабилна. За следващата година ще останем по-резервирани от към новости извън основния ни бизнес.
* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!
Коментари
0