Заедно с норвежката корабостроителница Fjellstrand, Siemens разработи първия в света електрически автомобилен ферибот. 80-метровият плавателен съд може да пренася 120 леки автомобили и 360 пътници.

 

От 2015 г. новият ферибот ще се използва за превоз по маршрута между норвежките градове Лавик и Опедал. Корабът е на батерии, които ще се зареждат в паузите между превозите - процедура, която отнема само 10 минути.

 

Досегашните кораби, които се движат по този маршрут, използват средно около 1 милион литра дизелово гориво на година като отделят 570 тона въглероден диоксид и 15 тона на азотни окиси. Електрическият ферибот е разработен след провеждане на  конкурс, организиран от Министерството на транспорта на Норвегия. Като награда при спечелване на конкурса, корабната компания Norled е получила лиценз да оперира по маршрута до 2025 г.

 

Фериботът е специално проектиран, за да отговори на изискванията на електрическата задвижваща система. Като катамаран с два тънки корпуси, той се движи с по-малко съпротивление във водата в сравнение с обикновените кораби. Корпусите му освен това са изработени от алуминий вместо традиционно използваната стомана. Вместо с дизелов двигател, фериботът е оборудван с два електрически двигатели. Тези двигатели се захранват от батерия с тегло до 10 тона.

 

Като цяло тежестта на новият кораб е наполовина спрямо конвенционалния ферибот. Това оказва пряко въздействие върху спецификациите на задвижващата система. Като се има предвид, че фериботът, който в момента обслужва маршрута, има двигател с мощност от 1500 киловата (кВт) или повече от 2 000 конски сили, батерията на новия кораб ще има мощност от 800 кВт.

 

При нормални условия или работещ със скорост от 10 възела, батерията с мощност от 400 кВт ще е напълно достатъчна за обслужването на линията между Лавик и Опедал. Основната характеристика на новия ферибот е, че презареждането на батериите отнема само 10 минути.

 

Стотици фериботи свързват континенталната част на Норвегия с островите край нейния бряг и осигуряват маршрути за своите многобройни заливи. Използването на батерия и на технология за презареждането й, може да послужи за обслужването на всички до 30 минутни превози в страната чрез електрически задвижваните кораби.