Река Дунав ще стане плавателна целогодишно с европейски средства. България и Румъния кандидатстват съвместно с проект по новия финансов инструмент - Свързана Европа.

Това стана ясно на днешната среща в Русе с участието на представители на правителствата на двете държави и на Европейската комисия, предаде кореспондентът на БГНЕС в града.

Първите стъпки в краткосрочен план са да се закупи един ледоразбивач, какъвто нито България, нито Румъния притежават, както и две съоръжения за драгиране. Така ще се реши проблемът със замръзването на реката през зимата и с ниските нива през лятото, обясни зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. "В момента в българо-румънския участък на Дунава се ползва едва 10% от капацитета на реката, докато сухоземните пътища са претоварени. С новите съоръжения се очаква да се подобри плавателността поне с 50 %", заяви Камен Кичев.

По отношение на сроковете, в които това ще стане, стана ясно, че проектът визира следващия програмен период 2014-2020 г. До края на тази година или в началото на 2013 г. Европейският парламент трябва да одобри новия финансов инструмент за Свързана Европа, по който ще се финансират транспорт, енергетика и телекомуникации, обясни Чезаре Бернабе от Генерална дирекция "Мобилност и транспорт" в Европейска комисия.

За проекти в транспорта се предвиждат 31,7 млрд.евро, като 10 млрд.евро са от Кохезионния фонд за страните по сближаването на ЕС, сред които са България и Румъния. Проектите трябва да са готови до края на 2013 г., за да може от новия програмен период да стартират процедурите по кандидатстване и реализация.

Проектът "Развитие на Европейски коридор 7 – р. Дунав за подобряване на навигацията, модернизацията на пристанищната и довеждаща инфраструктура и изграждането на интермодални терминали и информационна система в общия българо-румънски участък на реката" е подчинен на идеите на Дунавската стратегия.

На днешната среща бе решено да се създаде Междуведомствен комитет за идентифициране, подготовка и изпълнение на проекти по Дунавската стратегия, като текстът на меморандума за сътрудничество ще бъде изготвен до края на юни, а през септември най-късно ще бъде подписан. Целта ще бъде създаване на общ план за действие между държавите, участващи в Дунавската стратегия, и най-вече между България и Румъния, за изпълнение на ангажиментите по нея. Финансов източник би могъл да бъде новият предложен от Европейската комисия инструмент за Свързана Европа.

В срещата в Русе участваха още зам.-министърът на регионалното развитие и национално лице за контакти на България по Стратегията на ЕС за Дунавския регион Николина Николова, националното лице за контакти на Румъния по Дунавската стратегия Лучиан Фату и Държавният секретар по транспорта Валентин Преда, Карла Пейс – координатор на Европейската комисия за проектите по вътрешноводен транспорт.