Клипът на БСП със Стефан Данаилов и трамвая е една от най-разпознаваемите политически реклами. Това е показало проучване на рекламите у нас, направено съвместно между експерти от Софийския университет и Националната художествена академия. Сред политическите реклами, направили впечатление на хората, са на БСП, на ГЕРБ и на президента Росен Плевнелиев.

По-голямата част от хората обаче смятат, че рекламите усилват убежденията на хората, които и без това подкрепят дадена политическа сила, но не влияят върху избирателите, които не са решили за кого да гласуват.

87 процента от хората са съгласни с твърдението, че политическата реклама е само харчене на пари на данъкоплатците и нищо повече. Подобен дял от населението приравнява политическата реклама с пропагандата, каза доц. Орлин Спасов от СУ. Над две трети от запитаните биха предпочели изобщо да няма политическа реклама, защото според тях политическите личности и формации и без това присъстват достатъчно добре в медийното пространство и няма нужда те още веднъж да бъдат натрапени през канала на политическата реклама.

Комерсиалната реклама влияе най-много върху жените, възрастните хора над 60 години и населението на по-малките населени места. Най-предпочитаният канал за комерсиална реклама са съобщенията в пощата и рекламните подаръци. 37 % от хората правят нещо друго, когато започне рекламният блок по телевизията или радиото.

„По отношение на жените мисля, че това е по-ясно, тъй като те по принцип са по-консумативно ориентирани и търсят по-активно информация в посока на рекламата. Що се отнася до по-възрастното поколение – хората над 60 години, може би тук трябва да се каже, че те имат сравнително по-ограничен достъп до други канали на информация. Затова традиционните медии, през които най-вече тече рекламата и особено телевизията, са един предпочитан канал. Затова те отделят повече време за реклама. Но, разбира се, те и разполагат с повече време, но и по-малко превключват между каналите. Това сърфиране е характерно повече за младите хора, тъй като то е свързано и с известно напрежение, внася известна умора. Възрастните хора не са склонни толкова често да се прехвърлят от един на друг канал. Което обяснява и факта, че те отделят повече внимание на рекламите. Що се отнася до това, че рекламите са по-добре приети в по-малките населени места, трябва да се отбележи, че в тези по-малки населени места има по-голямо доверие по принцип в рекламата, но също така и по-малко достъп до други канали за информация, с които подобен тип рекламни послания могат да достигнат до хората", обясни доц. Спасов.

Младите хора реагират по-добре на продуктовото позициониране в медийното съдържание. По отношение на социалната реклама, над ¾ от хората смятат, че тя засилва гражданската съвест на хората. 72 на сто от запитаните са категорични, че ако държавата имаше по-добра социална политика, нямаше да има нужда и от социална реклама.