Предстоящата 2010 г. може да се окаже ключова за бъдещето на пазара на ваканционни имоти у нас, прогнозират от ГрийнЛайф.

Продажбите, които пазарът реализира през 2009 г., са близо 5 пъти по-малко от тези през 2008-ма. Статистиката повлия психологически на намеренията на инвеститорите и повечето от тях абдикираха, като за нови проекти дори не се говори, коментира Мариана Даскалова, търговски директор в ГрийнЛайф. Как поведението на предприемачите ще бъде изтълкувано от външния пазар - като икономически обоснована предпазна мярка срещу свръхпредлагане в момент на ограничено търсене или като знак, че липсва вяра в бъдещето на сегмента, ще знаем през пролетта на следващата година.

Очакванията на анализаторите са пазарът през първите месеци на 2010 г. да се движи от руските купувачи, които търсят максимална отстъпка в цената и в общия случай качество, по-високо от предлаганото на масовия пазар. Допълнителните услуги и съоръжения в комплексите също са от голямо значение за сделките, които се реализират в момента. Клиентите ще продължат да се блазнят от лукса и да харчат повече от предварително обявения бюджет, но само в случаите, в които са убедени в сключването на „най-изгодната сделка”. Примери за това има и в момента - клиент, който обявява бюджет от 30 000 евро, купува апартамент в Банско за 86 000 евро.

Изминалите през есента изложения за имоти в Русия не показаха съществени разлики в поведението на купувачите, споделя Мариана Даскалова. Спокойно можем да обобщим, че последното тримесечие на настоящата година не се различава с нищо от предходното. Това ни дава основание да не очакваме драстични промени и през първите три месеца на 2010 г. Ако следваме световните тенденции за подобряване на пазара, основания за оптимизъм и реално по-добри резултати на родна почва можем да очакваме след месец май догодина.

Показателно ще бъде поведението, което купувачите ще демонстрират на изложенията през февруари и март. Очакванията са и най-слабите знаци на оптимизъм да доведат до повишена активност от страна на инвеститорите, за които настоящият момент е изключително ключов. Част от тях ще покажат смелост и адекватна реакция, като извадят на пазара нов качествен продукт, докато други ще се откажат от позициите си в сегмента завинаги. Опасенията на анализаторите са, че слабото и неотговарящо на изискванията предлагане може да извади България от картата на предпочитаните от руснаците дестинации.

Друг фактор, който ще влияе на обемите през 2010 г., е промяната в Закона за нотариусите, която ще ограничи плащанията в брой. Мярката е от особено значение в момента, тъй като 95% от сделките са с руски граждани, а 90% от тях плащат със спестени средства. Промяната ще изкара редица конкретни казуси, а реакцията при тяхното разрешаване ще бъде знак за зрелостта на нашия пазар и участниците в него. Още повече руските купувачи силно се влияят от препоръки – те обикновено разбират за инвеститора и проекта от свои приятели или познати, което прави отговорността на всички участници в процеса много по-висока.  

Над 80% от всички останали плащания към момента се извършват по банков път, сочат данните. Причината е, че в момент на криза купувачите се подсигуряват с повече законни доказателства за плащането, които да използват, ако се стигне до съд. Единични са случаите, в които първата вноска от средно 5 000 евро се носи на ръка. Затова и забраната на такъв вид плащане няма да повлияе на пазара в дългосрочен план. Междубанковите плащания гарантират и много повече сигурност при сделките „на зелено”, които крият по-голям риск.

Смея да твърдя, че сме единствената компания на пазара на ваканционни имоти в България, която успя да реализира проект „на зелено” през 2009-та година, коментира Мариана Даскалова. Това е отплатата за дългите години, през които сме били лоялни към клиенти и партньори, но и знак, че пазарът има нужда от нови качествени проекти, за да задържи интереса на купувачите от средната класа. В противен случай ще трябва да обслужваме най-нискобюджетните клиенти, които дават до 30 000 евро за имот и не могат да влияят положително на имиджа на страната като имотна и туристическа дестинация.

Първите знаци за излизането от кризата на Великобритания също ще окажат влияние на пазара, който ще се отърси от проблемите на вторичното предлагане и трудностите при затварянето на сделките. През последните два месеца англичаните спряха да използват кризата като оправдание за забавени плащания. Нещо повече – ниските цени на имотите у нас заедно с ясните вече перспективи за бъдещето могат да доведат и нови клиенти от тази група.