Няма наплив от клиенти за стоки с намаление от 50 на сто по моловете веднага след празниците, установи проверка на „Монитор“.

За разлика от западните търговци, които започват масирани отстъпки по магазините с до 70 на сто още в началото на декември, за да поощрят оборота, в родните молове не повече от четири вериги даваха обща отстъпка за цялата си продукция, а преобладаващата част от търговците си държаха максимално високата цена. Гъвкави са предимно продавачите на младежко облекло и родните производители.

Статистическите проучвания, че българите свиват средно с между 30 и 50% парите си за покупки и подаръци по празниците, не бяха стратегически използвани от продавачите и те изчакаха преминаването на всички почивни дни, за да обявят промени в цените.

С новите намаления най-изгодна остава покупката на скъпи сезонни стоки, които са от популярни марки. За сравнение обаче топло мъжко яке на световноизвестен производител през декември

във Виена струва 220 евро,

а по това време същият артикул в български мол е 995 лв., или над 480 евро. След намалението якето у нас струва вече 700 лв., а във Виена е изкупено. Търговци обобщиха, че хората вече са свикнали да се разхождат из мола на топло и на завет и докато си говорят, да надничат към витрините, но активни покупки почти не се забелязват.

С над 80 на сто е спаднал оборотът в магазините за бижута, без значение дали са от благороден метал, стомана или камъчета. На второ място по слабо търсене са качествените маркови куфари и пътни чанти. Продавачите признаха, че за някои от най-скъпите и популярни марки хората пробват облекла, информират се за цените и после си ги купуват онлайн от изгодни промоции.

От спад в оборота се оплакват и търговци на вериги за евтини облекла и обувки. Все още леката зима не поощрява потребителите да купуват нови топли ботуши. Магазини, които се рекламират със стоки до 10 лв., продават най-често китайска продукция, която се търгува за центове в азиатската държава. Добилите популярност

дамски чанти от изкуствена кожа,

които на външен вид са не лоша имитация на световни марки, вървят по около 70 лв. в България и на дребно струват около 10 долара в Пекин.

Люта е обаче конкуренцията от страна на интернет сайтовете за продажба на облекла, чанти и обувки. Расте броят на западните интернет търговци, които доставят безплатно до всяка точка на света. Има и родни търговци, които не таксуват за доставка, ако се плаща директно с кредитна карта, а не с наложен платеж.